TEST DE EVALUARE INIÅ¢IALÄ‚
Anul scolar 2011-2012
Disciplina Limba si literatura romĂ¢nă
Clasa a VIII-a
Numele si prenumele elevului:
Data susţinerii testului:
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinÅ£elor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 78 de puncte. Pentru redactarea Ă®ntregii lucrări se acordă 12 puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 45 de minute.
PARTEA I (48 de puncte)
Citeste textul:
Sub paltin aici e răcoare,
S-aud rĂ¢ndunele pe sus
CĂ¢ntĂ¢nd si jucĂ¢ndu-se-n soare.
Tăcută e valea-nflorită
Si-un nor ca o pĂ¢nză-aurită
Se duce spre-apus...
Pădurea, pe culme, mai tace,
Mai cĂ¢ntă cu freamăt Ă®ncet;
Iar uneori vĂ¢rfu-si desface,
DĂ¢nd vĂ¢ntului loc să colinde.
Un grangure puii-si deprinde
Să cĂ¢nte-n făget.
Slăbite de-atĂ¢ta căldură
Si lenese apele curg,
Iar pacea naturii te fură.
Si deal si cĂ¢mpie-aromeste
VisĂ¢nd cĂ¢t de vesel doineste
Răcoarea-n amurg.
(George Cosbuc, ĂŽn miezul verii)
Rezolvă următoarele sarcini de lucru, formulate pornind de la textul dat.
A.
1.ĂŽncercuieste litera corespunzătoare răspunsului corect: 6 puncte
CuvĂ¢ntul
desface, din versul
Iar uneori vĂ¢rfu-si desface, s-a format prin:
a. compunere. b. conversiune. c. derivare.
2.SubliniaÅ£i varianta corect despărÅ£ită Ă®n silabe:
rĂ¢nd-u-ne-le / rĂ¢n-du-ne-le
ră-coa-rea / răc-oarea
co-lin-de/ co-li-nde
6 puncte
3. Explică folosirea cratimei Ă®n secvenÅ£a
Să cĂ¢nte-n făget. 6 puncte
4. Completează tabelul următor, precizĂ¢nd valoarea morfologică si cazul pentru fiecare dintre cuvintele din text menÅ£ionate Ă®n coloana din stĂ¢nga. 6 puncte
|
Valoarea morfologică
|
Cazul |
tăcută |
|
|
naturii |
|
|
te |
|
|
5.Construieste un enunÅ£ Ă®n care cuvĂ¢ntul
nor să aibă funcţia sintactică de complement indirect.
6 puncte
B.
1. ĂŽncercuieste litera corespunzătoare răspunsului corect: 6 puncte
Măsura versurilor
CĂ¢ntĂ¢nd si jucĂ¢ndu-se-n soare/.Tăcută e valea-nflorită, din prima strofă, este de :
a. 9 silabe
b. 10 silabe
c. 11 silabe
2. Transcrie o comparaţie din textul dat. 6 puncte
3. Explică, Ă®n 3-5 rĂ¢nduri (30–40 de cuvinte), relaÅ£ia dintre titlul poeziei si conÅ£inutul acesteia.
6 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
Redactează o compunere de 8–10 rĂ¢nduri (70 – 100 de cuvinte) Ă®n care să folosesti 5 cuvinte alese de tine din textul dat la Partea I. Dă un titlu sugestiv acestei compuneri.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea Ă®ntregii lucrări (respectarea normelor de ortografie, de punctuaÅ£ie si de exprimare, respectarea limitelor de spaÅ£iu indicate).
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decĂ¢t cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă
fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin Ă®mpărÅ£irea la 10 a punctajului total.
PARTEA I (48 de puncte)
A.
1. c 6 puncte
2. cĂ¢te 2 puncte pentru sublinierea formei corect despărÅ£ite Ă®n silabe pentru cuvintele date 3x2p=6 puncte
3. explicarea rolului cratimei din secvenţa dată – 6p/ explicare superficială, ezitantă – 2p 6 puncte
4. cĂ¢te 1 punct pentru indicarea fiecărei valori morfologice si a fiecărui caz pentru cuvintele din coloana din stĂ¢nga (de exemplu, tăcută – adjectiv, N; naturii – substantiv comun, G; te – pronume personal, Ac) 6x1p=6 puncte
5. construirea unui enunÅ£ Ă®n care cuvĂ¢ntul indicat să aibă funcÅ£ia sintactică de complement indirect
6 puncte
B.
1. a 6 puncte
2. transcrierea unei comparaţii din text 6 puncte
3. explicarea nuanţată a relaţiei dintre titlu si conţinutul poeziei – 6p / explicare superficială, ezitantă – 2p 6 puncte
PARTEA a II-a (30 de puncte)
• cĂ¢te 1 punct pentru utilizarea oricăruia dintre cei 5 termeni alesi din textul de la Partea I 5x1p=5 puncte
• alegerea unui titlu sugestiv 5 puncte
• conţinut ideatic adecvat cerinţei – 15p/ tratare ezitantă, superficială a cerinţei 5p 15 puncte
• coerenţă si echilibru al compoziţiei 5 puncte
Redactarea Ă®ntregii lucrări: 12 puncte
• respectarea limitelor de spaţiu indicate 3 puncte
• respectarea normelor de exprimare si de ortografie 6 puncte
(0-1 greseli – 6p; 2-3 greseli – 4p; 4-5 greseli – 2p; peste 6 greseli – 0p)
• respectarea normelor de punctuaţie 3 puncte
(0-1 greseli – 3p; 2-3 greseli – 2p; 4-5 greseli – 1p; peste 6 greseli – 0p