Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

SUBIECTE EVALUARE INIIAL? SOCIOLOGIE CLASA A XI-A

de portalInvatamant.ro la 03 Oct. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza




TEST DE EVALUARE INIĂÂIALĂ“â
Disciplina SOCIOLOGIE
Anul scolar 2011-2012
clasa a XI-a

MODEL

Ăâ Pentru rezolvarea corectĂ“ƒ a tuturor cerinĂÂelor din Partea I si din Partea a II-a se acordĂ“ƒ 90 de puncte. Din oficiu se acordĂ“ƒ 10 puncte.
Ăâ Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
Numele si prenumele elevului: ĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂ
Data susĂÂinerii testului: ĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂĂâÂ
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Culegere pentru invatarea limbii engleze
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii


PARTEA I 40 de puncte

1. ĂŽn societatea contemporanĂ“ƒ, comparativ cu societatea tradiĂÂionalĂ“ƒ, instituĂÂia familiei este supusĂ“ƒ unor numeroase modificĂ“ƒri.


Familia Simpson se relaxeazĂ“ƒ la un picnic la iarbĂ“ƒ verde. ĂŽn cosul de picnic sunt produse achiziĂÂionate din supermarket ĂÂn vederea consumului. Deoarece familia Simpson este alcĂ“ƒtuitĂ“ƒ doar din pĂ“ƒrinĂÂi si copii, este o familie nuclearĂ“ƒ.
Doamna Simpson tocmai a obĂÂinut o nouĂ“ƒ slujbĂ“ƒ, avĂÂnd acelasi venit cu domnul Simpson, motiv pentru care reclamĂ“ƒ egalitatea ĂÂn drepturi dintre femei si bĂ“ƒrbaĂÂi.
Fiul familiei doreste sĂ“ƒ iasĂ“ƒ disearĂ“ƒ cu prietenii si negociazĂ“ƒ democratic acest aspect cu tatĂ“ƒl sĂ“ƒu.
Familia Sosdea (fotografiatĂ“ƒ ĂÂn 1920) se odihneste dupĂ“ƒ o zi de muncĂ“ƒ la cĂÂmp desfĂ“ƒsuratĂ“ƒ ĂÂn vederea producerii resurselor necesare pentru autoconsum.
Domnul Sosdea, tatĂ“ƒl, considerĂ“ƒ cĂ“ƒ el reprezintĂ“ƒ autoritatea familiei, iar membrii familiei trebuie sĂ“ƒ se comporte avĂÂnd ĂÂn vedere acest aspect.
Familia Sosdea, este o familie extinsĂ“ƒ, deoarece, pe lĂÂngĂ“ƒ nucleul familial, este inclus si bunicul.


UtilizĂÂnd indiciile date, completaĂÂi tabelul de mai jos privind deosebirile dintre familia
contemporanĂ“ƒ si familia tradiĂÂionalĂ“ƒ, pe baza criteriilor menĂÂionate.


 ÂFamilia contemporanĂ“ƒ
ÂFamilia tradiĂÂionalĂ“ƒ
Tipul de familie
 Â
ÂRelaĂÂiile de putere dintre soĂÂi
 Â
ÂRelaĂÂia dintre pĂ“ƒrinĂÂi ĂŸi copii
 Â
ÂSpecificul funcĂÂiei economice a familiei
 Â

16 puncte




2. Termenul ĂâžsocializareĂâ este utilizat, ĂÂn limbajul comun, cu sensuri diverse.
ĂŽncercuiĂÂi litera corespunzĂ“ƒtoare enunĂÂului/enunĂÂurilor ĂÂn care termenul ĂâžsocializareĂâ este corect utilizat.

a. Tinerii au mers ĂÂn club pentru a socializa.
b. Diriginta i-a spus mamei lui George cĂ“ƒ familia i-a asigurat acestuia o socializare
concordantĂ“ƒ.
c. Ioana a argumentat cĂ“ƒ socializarea este un proces care continuĂ“ƒ pe tot parcursul vieĂÂii.

4 puncte

3. Fiecare stat reprezintĂ“ƒ o formĂ“ƒ de organizare a unei societĂ“ƒĂÂi, care funcĂÂioneazĂ“ƒ dupĂ“ƒ anumite principii. Satul democratic se bazeazĂ“ƒ pe principii specifice.
ĂŽn stĂÂnga sunt enumerate diferite sintagme privitoare la conĂÂinutul principiilor statului
democratic, iar ĂÂn dreapta principii ale statului democratic. AsociaĂÂi fiecĂ“ƒrei sintagme din stĂÂnga, principiul corect din dreapta, notĂÂnd, ĂÂn dreptul cifrei, litera corespunzĂ“ƒtoare.


1. dreptul statului de a-si fixa propriile reguli a. principiul separĂ“ƒrii puterilor ĂÂn stat

2. distincĂÂia dintre puterea legislativĂ“ƒ, b. principiul suveranitĂ“ƒĂÂii naĂÂionale
executivĂ“ƒ si judecĂ“ƒtoreascĂ“ƒ
Â
3. desemnarea conducĂ“ƒtorilor prin vot c. principiul consacrĂ“ƒrii drepturilor omului

4. asigurarea dreptului la viaĂÂĂ“ƒ, libertate d. principiul delegĂ“ƒrii puterii
si proprietate

ÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂ e. principiul pluralismului politic


1. ...
2. ...
3. ...
4. ...

8 puncte



4. Chiar dacĂ“ƒ ĂÂn societatea contemporanĂ“ƒ se accentueazĂ“ƒ importanĂÂa statusului dobĂÂndit, totusi nu se poate ignora existenĂÂa statusului ĂÂnnĂ“ƒscut (prescris).
GrupaĂÂi noĂÂiunile de mai jos ĂÂn casetele corespunzĂ“ƒtoare.


ÂÂ etnia ÂÂÂ ĂŸcolarizarea
ÂÂ ocupaĂÂia ÂÂÂ rasa
ÂÂ genul ÂÂÂ statusul marital


ÂStatus dobĂÂndit
ÂStatus ĂÂnnĂ“ƒscut
 Â

12 puncte



PARTEA II 50 puncte


ĂŽn cĂ“ƒutarea timpului pierdut...

Stiam cĂ“ƒ situaĂÂia ĂÂn care mĂ“ƒ puneam era dintre acelea care puteau sĂ“ƒ aibĂ“ƒ pentru mine, din partea pĂ“ƒrinĂÂilor mei, urmĂ“ƒrile cele mai grave, ĂÂntr-adevĂ“ƒr cu mult mai grave decĂÂt le-ar fi putut bĂ“ƒnui un strĂ“ƒin, dintre acelea pe care ai fi crezut cĂ“ƒ le-ar putea produce numai greseli cu adevĂ“ƒrat rusinoase. Dar ĂÂn educaĂÂia care mi se dĂ“ƒdea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca ĂÂn educaĂÂia celorlalĂÂi copii, si fusesem obisnuit sĂ“ƒ pun ĂÂn fruntea tuturor (pentru cĂ“ƒ, fĂ“ƒrĂ“ƒ ĂÂndoialĂ“ƒ nu erau altele de care ar fi trebuit sĂ“ƒ fiu ferit mai cu grijĂ“ƒ), greseli depre care ĂÂmi dau seama acum cĂ“ƒ ĂÂnsusirea lor comunĂ“ƒ este cĂ“ƒ le fĂ“ƒptuiesti cedĂÂnd unor impulsuri nervoase. Dar atunci nu se rostea acest cuvĂÂnt, nu se declara acestĂ“ƒ origine a greselilor mele care ar fi putut sĂ“ƒ mĂ“ƒ facĂ“ƒ sĂ“ƒ cred cĂ“ƒ eram scuzabil atunci cĂÂnd le sĂ“ƒvĂÂrseam, sau poate chiar incapabil sĂ“ƒ le rezist. Le recunosteam ĂÂnsĂ“ƒ dupĂ“ƒ nelinistea care le preceda, cĂÂt si dupĂ“ƒ strĂÂsnicia pedepsei care le urma. CĂÂnd voi iesi ĂÂn calea mamei, ĂÂn clipa ĂÂn care se va urca sĂ“ƒ se culce si ea va vedea cĂ“ƒ am stat treaz ca sĂ“ƒ-i spun ĂÂncĂ“ƒ odatĂ“ƒ ĂâÂnoapte bunĂ“ƒĂâ pe coridor, chiar dacĂ“ƒ imi spusese sĂ“ƒ nu procedez astfel, desigur cĂ“ƒ nu o sĂ“ƒ mĂ“ƒ mai ĂÂinĂ“ƒ acasĂ“ƒ, ci o sĂ“ƒ mĂ“ƒ interneze a doua zi ĂÂntr-un colegiu.
(Marcel Proust, ĂŽn cĂ“ƒutarea timpului pierdut,Vol I - Swan, Bucuresti, Ed. Leda, 2008, p.47)

A. IlustraĂÂi, printr-un exemplu concret, teza potrivit cĂ“ƒreia educaĂÂia oferitĂ“ƒ de familie
(socializarea primarĂ“ƒ) este fundamentalĂ“ƒ pentru formarea caracterului. 10 puncte


B. ConstruiĂÂi douĂ“ƒ argumente care sĂ“ƒ confirme ipoteza conform cĂ“ƒreia educaĂÂia deficitarĂ“ƒ din familie, ĂÂnsoĂÂitĂ“ƒ de absenĂÂa sancĂÂiunilor, poate genera comportament antisocial.

15 puncte


C. PrezentaĂÂi si justificaĂÂi un punct de vedere personal referitor la afirmaĂÂia personajului: ...ĂÂn educaĂÂia care mi se dĂ“ƒdea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca ĂÂn educaĂÂia celorlalĂÂi copii, si fusesem obisnuit sĂ“ƒ pun ĂÂn fruntea tuturor (...), greseli depre care ĂÂmi dau seama acum cĂ“ƒ ĂÂnsusirea lor comunĂ“ƒ este cĂ“ƒ le fĂ“ƒptuiesti cedĂÂnd unor impulsuri nervoase.

15 puncte


D. FormulaĂÂi o consecinĂÂĂ“ƒ care se desprinde din finalul textului: desigur cĂ“ƒ nu o sĂ“ƒ mĂ“ƒ mai ĂÂinĂ“ƒ acasĂ“ƒ, ci o sĂ“ƒ mĂ“ƒ interneze a doua zi ĂÂntr-un colegiu.

10 puncte


BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

MODEL
Ăâ Se puncteazĂ“ƒ oricare alte formulĂ“ƒri/ modalitĂ“ƒĂÂi de rezolvare corectĂ“ƒ a cerinĂÂelor.
Ăâ Nu se acordĂ“ƒ punctaje intermediare, altele decĂÂt cele precizate explicit prin barem. Nu se acordĂ“ƒ fracĂÂiuni de punct.
Ăâ Se acordĂ“ƒ 10 puncte din oficiu. Nota finalĂ“ƒ se calculeazĂ“ƒ prin ĂÂmpĂ“ƒrĂÂirea punctajului total acordat pentru test la 10.


PARTEA I (40 de puncte)

1. cĂÂte 2 puncte pentru completarea corectĂ“ƒ a deosebirile dintre familia contemporanĂ“ƒ si familia tradiĂÂionalĂ“ƒ, pe baza criteriilor menĂÂionate:



 ÂFamilia contemporanĂ“ƒ
ÂFamilia tradiĂÂionalĂ“ƒ
Tipul de familie
ÂmonoparentalĂ“ƒ ÂextinsĂ“ƒ
ÂRelaĂÂiile de putere dintre soĂÂi
Âegalitate de gen
Âautoritate masculinĂ“ƒ
ÂRelaĂÂia dintre pĂ“ƒrinĂÂi ĂŸi copii
ÂrelaĂÂie democraticĂ“ƒ
ÂrelaĂÂie de tip autoritar
ÂSpecificul funcĂÂiei economice a familiei
ÂaxatĂ“ƒ pe cosnum
ÂaxatĂ“ƒ pe producĂÂie ĂÂn vederea autoconsumului


8x2p=16 puncte


2. cĂÂte 2 puncte pentru ĂÂncercuirea fiecĂ“ƒreia dintre literele corespunzĂ“ƒtoare enunĂÂurilor ĂÂn care termenul ĂâžsocializareĂâ este corect utilizat, respectiv b. si c. 2x2p=4 puncte
3. cĂÂte 2 puncte pentru fiecare asociere corectĂ“ƒ, respectiv 1-b, 2-a, 3-d, 4-c 4x2p=8 puncte
4. cĂÂte 2 puncte pentru alocarea corectĂ“ƒ a fiecĂ“ƒreia dintre cele sase noĂÂiuni, astfel:

ÂStatus dobĂÂndit
ÂStatus ĂÂnnĂ“ƒscut
ĂŸcolarizarea
ocupaĂÂia
statusul marital
etnia
rasa
genul


6x2p=12 puncte


PARTEA a II-a (50 de puncte)

A. ilustrarea printr-un exemplu concret a tezei potrivit cĂ“ƒreia educaĂÂia oferitĂ“ƒ de familie (socializarea primarĂ“ƒ) este fundamentalĂ“ƒ pentru formarea caracterului 10 puncte (prezentarea unui exemplu concret adecvat tezei date Ăââ 10p/ scrierea unui exemplu concret, dar prezentat inadecvat Ăââ 4p/ prezentarea unui punct de vedere pertinent, dar care nu se constituie intr-un exemplu concret Ăââ 2p)
B. - cĂÂte 5 puncte pentru fiecare dintre cele douĂ“ƒ argumente prin care sĂ“ƒ confirme ipoteza conform cĂ“ƒreia educaĂÂia deficitarĂ“ƒ din familie, ĂÂnsoĂÂitĂ“ƒ de absenĂÂa sancĂÂiunilor, poate genera comportament antisocial 2x5p=10 puncte
- respectarea structurii logice a argumentĂ“ƒrii 5 puncte
C. - prezentarea unui punct de vedere personal referitor la afirmaĂÂia personajului: ...ĂÂn educaĂÂia care mi se dĂ“ƒdea, ordinea greselilor nu era aceeasi ca ĂÂn educaĂÂia celorlalĂÂi copii, si fusesem obisnuit sĂ“ƒ pun ĂÂn fruntea tuturor (...), greseli depre care ĂÂmi dau seama acum cĂ“ƒ ĂÂnsusirea lor comunĂ“ƒ este cĂ“ƒ le fĂ“ƒptuiesti cedĂÂnd unor impulsuri nervoase. 10 puncte - justificarea punctului de vedere personal 5 puncte
(prezentare argumentatĂ“ƒ, nuanĂÂatĂ“ƒ si coerentĂ“ƒ Ăââ 15p/ prezentare schematizatĂ“ƒ, dar corectĂ“ƒ Ăââ 13p/
formularea corectĂ“ƒ a punctului de vedere, dar argumentare neconvingĂ“ƒtoare - 12p/ formularea corectĂ“ƒ a punctului de vedere Ăââ 10p/ ĂÂncercarea de formulare a unui punct de vedere Ăââ 4p)
D. formularea unei consecinĂÂe care poate fi desprinsĂ“ƒ din finalul textului: desigur cĂ“ƒ nu o sĂ“ƒ mĂ“ƒ mai ĂÂinĂ“ƒ acasĂ“ƒ, ci o sĂ“ƒ mĂ“ƒ interneze a doua zi ĂÂntr-un colegiu, de exemplu, necesitatea completĂ“ƒrii educaĂÂiei informale cu educaĂÂia de tip formal, oferitĂ“ƒ ĂÂntr-un cadru instituĂÂionalizat

10 puncte

(formulare corectĂ“ƒ si concisĂ“ƒ - 10p/ formulare pertinentĂ“ƒ, dar imprecis redactatĂ“ƒ - 5p/ formularea unei idei corelate textului, dar care nu poate fi apreciatĂ“ƒ ca o consecinĂÂĂ“ƒ - 2p)

Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 4 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!