Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Model evaluare naional? - limba romAn?

de portalInvatamant.ro la 02 Nov. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza





EVALUAREA NAĂÂIONALĂ“â PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul scolar 2011 Ăââ 2012
Proba scrisĂ“ƒ la LIMBA SI LITERATURA ROMĂâNĂ“â

MODEL

Ăâ Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordĂ“ƒ 10 puncte din oficiu.
Ăâ Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

SUBIECTUL I (42 de puncte)
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Fise de lucru pentru invatarea limbii germane
Vezi detalii
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Culegerea de teste pentru Evaluarea Nationala clasa a VI-a
Vezi detalii
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii


Citeste cu atenĂÂie textul urmĂ“ƒtor:

Bunicul... Ce icoanĂ“ƒ sfĂÂntĂ“ƒ a credinĂÂei ĂÂn clipele de pocĂ“ƒinĂÂĂ“ƒ!... Bunica... Ce izvor de alintare pentru noi, ĂÂn avĂÂntul nebuniilor noastre copilĂ“ƒresti!... CĂÂnd eram mic, amĂÂndoi trĂ“ƒiau; sedeau alĂ“ƒturi de noi; curĂÂile rĂ“ƒspundeau una ĂÂntr-alta printr-o portiĂÂĂ“ƒ ascunsĂ“ƒ ĂÂn mĂ“ƒrĂ“ƒcini ĂÂn fundul grĂ“ƒdinii. CĂÂnd mĂ“ƒ bĂ“ƒtea mama, eu fugeam la bunicul, sora mea la bunica. Nu mai stiu de cĂÂte ori s-a repetat scena aceasta; ĂÂn odaia bunicului, eu, potolit din plĂÂns, cu o mĂÂnĂ“ƒ ĂÂn buzunar pipĂ“ƒind gologanul* de la el, cu cealaltĂ“ƒ pe genunchiul lui, cĂ“ƒutĂÂnd sĂ“ƒ-i iau mĂÂna sĂ“ƒ i-o sĂ“ƒrut... AlĂ“ƒturi, sora mea, mai micĂ“ƒ, mai rĂ“ƒutĂ“ƒcioasĂ“ƒ, suspinĂÂnd ĂÂncĂ“ƒ de durerea urechelei* din care abia scĂ“ƒpase... Se auzeau cheile de la brĂÂul bunichii*, zdrĂ“ƒngĂ“ƒnind; apoi zgomotul cutiei de la scrin, deschisĂ“ƒ si... restul ĂÂl ghiceam: bunica avea cofeturi* Ăââ leacuri lacrimilor noastre.
ĂŽn salĂ“ƒ ne ĂÂntĂÂlneam amĂÂndoi fraĂÂii:
Ăˆâ ĂÂie ce ĂÂi-a dat?
Ăˆâ Dar ĂÂie?
Aveam si unul si altul obrajii pĂ“ƒtaĂÂi de lacrimi, si totusi parcĂ“ƒ nici nu plĂÂnsesem. AtĂÂt ne ardea acum de darurile cĂ“ƒpĂ“ƒtate, de schimbul ce aveam sĂ“ƒ facem, pe urmĂ“ƒ, cu lucrurile. [...] Se apropia SfĂÂnta Maria, ziua darurilor. ĂŽn ajun amĂÂndoi fraĂÂii stam ĂÂn grĂ“ƒdinĂ“ƒ, gĂÂnditori, ĂÂngrijoraĂÂi. [ĂâÂ] Crescusem, si obiceiul tot nu se schimbase. Bomboanele, lirele* strĂ“ƒlucitoare, hainele noi ne-ar fi umplut de acelasi farmec si acum, la doisprezece ani, ca si ĂÂn anii ceilalĂÂi. [ĂâÂ] Dinspre grĂ“ƒdina bunicului venea un zgomot usor de pasi. Ne uitam pe furis prin gard. ĂŽncet, bĂ“ƒtrĂÂnul se plimba printre gutui, cu ochii mai mult pe sus, uitĂÂndu-se la roade. Pomii erau ĂÂncĂ“ƒrcaĂÂi. Dar simĂÂeam cĂ“ƒ nu acolo ĂÂi era gĂÂndul, ci aiurea, cĂ“ƒci uneori cĂ“ƒta prea mult ĂÂn aceeasi parte si tresĂ“ƒrea asa deodatĂ“ƒ, ca din somn, fĂ“ƒrĂ“ƒ ca mĂ“ƒcar o frunzĂ“ƒ sĂ“ƒ se clatine. ParcĂ“ƒ presimĂÂea cĂ“ƒ suntem pe aproape, cĂ“ƒci ne striga ĂÂncet pe nume.
(I. A. Bassarabescu, Iertarea)

*gologan Ăââ s.m. (ĂÂn trecut) monedĂ“ƒ de aramĂ“ƒ (ĂÂn valoare de 10 bani)
*urechelei Ăââ urechelii
*bunichii - bunicii
*cofeturi Ăââ s.n. diverse sortimente de bomboane, de zaharicale
*lirĂ“ƒ/ lire Ăââ s.f. (aici) monedĂ“ƒ turceascĂ“ƒ de aur

A. Scrie, pe foaia de examen, rĂ“ƒspunsul pentru fiecare dintre cerinĂÂele de mai jos:

1. Transcrie, din fragmentul dat, un cuvĂÂnt derivat, un cuvĂÂnt compus si un cuvĂÂnt obĂÂinut prin conversiune. 6 puncte
2. ExplicĂ“ƒ rolul semnului exclamĂ“ƒrii ĂÂn structura: Ce icoanĂ“ƒ sfĂÂntĂ“ƒ a credinĂÂei ĂÂn clipele de pocĂ“ƒinĂÂĂ“ƒ! 6 puncte
3. MenĂÂioneazĂ“ƒ un epitet si o metaforĂ“ƒ din fragmentul dat. 6 puncte
4. PrecizeazĂ“ƒ douĂ“ƒ moduri de expunere din fragmentul dat. 6 puncte
5. PrezintĂ“ƒ, ĂÂn maximum 50 de cuvinte (aproximativ cinci rĂÂnduri), semnificaĂÂia secvenĂÂei: siĂâ restul ĂÂl ghiceam: bunica avea cofeturi Ăââ leacuri lacrimilor noastre. 6 puncte

B. RedacteazĂ“ƒ o compunere de 80 Ăââ 150 de cuvinte (10 Ăââ 15 rĂÂnduri) ĂÂn care sĂ“ƒ caracterizezi un personaj din fragmentul citat. 12 puncte

ĂŽn compunerea ta, trebuie:
Ăˆâ sĂ“ƒ prezinĂÂi douĂ“ƒ trĂ“ƒsĂ“ƒturi ale personajului ales;
Ăˆâ sĂ“ƒ ilustrezi cele douĂ“ƒ trĂ“ƒsĂ“ƒturi cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat;
Ăˆâ sĂ“ƒ redactezi un conĂÂinut adecvat cerinĂÂei formulate;
Ăˆâ sĂ“ƒ respecĂÂi limita minimĂ“ƒ de spaĂÂiu indicatĂ“ƒ.

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citeste cu atenĂÂie textul urmĂ“ƒtor:

Orase mari, orase mici. MulĂÂi sunt fascinaĂÂi de marile orase. Si eu. Dar cĂÂnd ajungi ĂÂntr-un oras mic, cum este Arras, ĂÂn nordul FranĂÂei, si trĂ“ƒiesti acolo o jumĂ“ƒtate de an, fascinaĂÂia nu mai e fuga Ăâžturismului culturalĂâÂ, ci o incredibilĂ“ƒ revelaĂÂie progresivĂ“ƒ: aceastĂ“ƒ cea mai veche asezare atestatĂ“ƒ din FranĂÂa oferĂ“ƒ spectacolul patrimoniului sĂ“ƒu religios, istoric, cultural, artistic ca si cum trecutul abia asteaptĂ“ƒ sĂ“ƒ ĂÂncurajeze un prezent posibil pentru locuitorii si turistii sĂ“ƒi. [...] ĂŽntre douĂ“ƒ cursuri de apĂ“ƒ, dublu milenarul oras conservĂ“ƒ si dezvoltĂ“ƒ un patrimoniuextraordinar. EsenĂÂial, un oras din epoca Luminilor, Arras e un leagĂ“ƒn al culturii si legendelor, al disputei ĂÂntre subteran si suprateran. Fiecare stradĂ“ƒ te duce, ĂÂn cĂÂĂÂiva metri, fie spre o grĂ“ƒdinĂ“ƒ, spre o statuie, spre un scuar* care are istoriile sale. [...] Cultura Arrasului le pĂ“ƒstreazĂ“ƒ urmele, tot astfel cum colecĂÂiile Muzeului de ArtĂ“ƒ, mediateca*, fondurile de documente, anticariatele, serbĂ“ƒrile orasului sau ale regiunii Nord-Pas de Calais.
(Marian Popescu, Orasul lui Robespierre, ĂÂn ziarul AdevĂ“ƒrul literar si artistic)

*scuar Ăââ s.n. micĂ“ƒ grĂ“ƒdinĂ“ƒ publicĂ“ƒ aflatĂ“ƒ la o ĂÂncrucisare de strĂ“ƒzi sau ĂÂn mijlocul unei pieĂÂe
*mediateca Ăââ s.f. ĂÂncĂ“ƒpere dintr-o bibliotecĂ“ƒ ĂÂn care sunt pĂ“ƒstrate mijloacele audiovizuale folosite mai ales la ĂÂnvĂ“ƒĂÂarea limbilor strĂ“ƒine

A.
Scrie, pe foaia de examen, rĂ“ƒspunsul pentru fiecare dintre cerinĂÂele de mai jos:

1. FormuleazĂ“ƒ cĂÂte un enunĂ ĂÂn care sĂ“ƒ indici urmĂ“ƒtoarele elemente referitoare la textul dat:
Ăˆâ autorul textului;
Ăˆâ zona ĂÂn care este situat orasul Arras;
Ăˆâ ce reprezintĂ“ƒ acest oras pentru FranĂÂa. 6 puncte

2. Scrie titlul articolului din care este extras fragmentul si titlul publicaĂÂiei ĂÂn care a apĂ“ƒrut acesta. 6 puncte

3. NoteazĂ“ƒ litera corespunzĂ“ƒtoare rĂ“ƒspunsului pe care ĂÂl consideri corect: 6 puncte
ĂŽn fraza: [ĂâÂ] trecutul abia asteaptĂ“ƒ sĂ“ƒ ĂÂncurajeze un prezent posibil pentru locuitorii si turistii sĂ“ƒi., propoziĂÂia subordonatĂ“ƒ este:
a. atributivĂ“ƒ;
b. completivĂ“ƒ directĂ“ƒ;
c. circumstanĂÂialĂ“ƒ de cauzĂ“ƒ.

4. PrecizeazĂ“ƒ valoarea morfologicĂ“ƒ si funcĂÂia sintacticĂ“ƒ pentru fiecare dintre cuvintele subliniate ĂÂn text: trĂ“ƒiesti, trecutul, sĂ“ƒi. 6 puncte

B.
AlcĂ“ƒtuieste o compunere de 80 Ăââ 150 de cuvinte (10 Ăââ 15 rĂÂnduri) ĂÂn care sĂ“ƒ descrii un oras pe care l-ai vizitat/despre care ai citit. 12 puncte

ĂŽn compunerea ta trebuie:
Ăˆâ sĂ“ƒ prezinĂÂi douĂ“ƒ caracteristici ale orasului vizitat/despre care ai citit;
Ăˆâ sĂ“ƒ folosesti un limbaj expresiv ĂÂn descrierea orasului;
Ăˆâ sĂ“ƒ redactezi un conĂÂinut adecvat cerinĂÂei formulate;
Ăˆâ sĂ“ƒ respecĂÂi limita de spaĂÂiu indicatĂ“ƒ.

NotĂ“ƒ! Respectarea, ĂÂn lucrare, a ordinii cerinĂÂelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea ĂÂntregii lucrĂ“ƒri (unitatea compoziĂÂiei Ăââ 1p; coerenĂÂa textului Ăââ 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate conĂÂinutului Ăââ 2 p; ortografia Ăââ 3 p; punctuaĂÂia Ăââ 2 p; asezarea corectĂ“ƒ ĂÂn paginĂ“ƒ, lizibilitatea Ăââ 2 p)
Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 5 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!