Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Model evaluare na┼ional─? - limba romAn─?

de portalInvatamant.ro la 02 Nov. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza



EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul scolar 2011 âÇô 2012
Proba scris─â la LIMBA SI LITERATURA ROMĂéN─é

MODEL

âÇó Toate subiectele sunt obligatorii. Se acord─â 10 puncte din oficiu.
âÇó Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeste cu atenţie textul următor:

Bunicul... Ce icoan─â sfĂónt─â a credin┼úei Ă«n clipele de poc─âin┼ú─â!... Bunica... Ce izvor de alintare pentru noi, Ă«n avĂóntul nebuniilor noastre copil─âresti!... CĂónd eram mic, amĂóndoi tr─âiau; sedeau al─âturi de noi; cur┼úile r─âspundeau una Ă«ntr-alta printr-o porti┼ú─â ascuns─â Ă«n m─âr─âcini Ă«n fundul gr─âdinii. CĂónd m─â b─âtea mama, eu fugeam la bunicul, sora mea la bunica. Nu mai stiu de cĂóte ori s-a repetat scena aceasta; Ă«n odaia bunicului, eu, potolit din plĂóns, cu o mĂón─â Ă«n buzunar pip─âind gologanul* de la el, cu cealalt─â pe genunchiul lui, c─âutĂónd s─â-i iau mĂóna s─â i-o s─ârut... Al─âturi, sora mea, mai mic─â, mai r─âut─âcioas─â, suspinĂónd Ă«nc─â de durerea urechelei* din care abia sc─âpase... Se auzeau cheile de la brĂóul bunichii*, zdr─âng─ânind; apoi zgomotul cutiei de la scrin, deschis─â si... restul Ă«l ghiceam: bunica avea cofeturi* âÇô leacuri lacrimilor noastre.
ĂÄn sal─â ne Ă«ntĂólneam amĂóndoi fra┼úii:
âłĺ ┼óie ce ┼úi-a dat?
âłĺ Dar ┼úie?
Aveam si unul si altul obrajii p─âta┼úi de lacrimi, si totusi parc─â nici nu plĂónsesem. AtĂót ne ardea acum de darurile c─âp─âtate, de schimbul ce aveam s─â facem, pe urm─â, cu lucrurile. [...] Se apropia SfĂónta Maria, ziua darurilor. ĂÄn ajun amĂóndoi fra┼úii stam Ă«n gr─âdin─â, gĂónditori, Ă«ngrijora┼úi. [âÇŽ] Crescusem, si obiceiul tot nu se schimbase. Bomboanele, lirele* str─âlucitoare, hainele noi ne-ar fi umplut de acelasi farmec si acum, la doisprezece ani, ca si Ă«n anii ceilal┼úi. [âÇŽ] Dinspre gr─âdina bunicului venea un zgomot usor de pasi. Ne uitam pe furis prin gard. ĂÄncet, b─âtrĂónul se plimba printre gutui, cu ochii mai mult pe sus, uitĂóndu-se la roade. Pomii erau Ă«nc─ârca┼úi. Dar sim┼úeam c─â nu acolo Ă«i era gĂóndul, ci aiurea, c─âci uneori c─âta prea mult Ă«n aceeasi parte si tres─ârea asa deodat─â, ca din somn, f─âr─â ca m─âcar o frunz─â s─â se clatine. Parc─â presim┼úea c─â suntem pe aproape, c─âci ne striga Ă«ncet pe nume.
(I. A. Bassarabescu, Iertarea)

*gologan âÇô s.m. (Ă«n trecut) moned─â de aram─â (Ă«n valoare de 10 bani)
*urechelei âÇô urechelii
*bunichii - bunicii
*cofeturi âÇô s.n. diverse sortimente de bomboane, de zaharicale
*lir─â/ lire âÇô s.f. (aici) moned─â turceasc─â de aur

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Transcrie, din fragmentul dat, un cuvĂónt derivat, un cuvĂónt compus si un cuvĂónt ob┼úinut prin conversiune. 6 puncte
2. Explic─â rolul semnului exclam─ârii Ă«n structura: Ce icoan─â sfĂónt─â a credin┼úei Ă«n clipele de poc─âin┼ú─â! 6 puncte
3. Menţionează un epitet si o metaforă din fragmentul dat. 6 puncte
4. Precizeaz─â dou─â moduri de expunere din fragmentul dat. 6 puncte
5. Prezint─â, Ă«n maximum 50 de cuvinte (aproximativ cinci rĂónduri), semnifica┼úia secven┼úei: siâÇŽ restul Ă«l ghiceam: bunica avea cofeturi âÇô leacuri lacrimilor noastre. 6 puncte

B. Redacteaz─â o compunere de 80 âÇô 150 de cuvinte (10 âÇô 15 rĂónduri) Ă«n care s─â caracterizezi un personaj din fragmentul citat. 12 puncte

ĂÄn compunerea ta, trebuie:
âłĺ s─â prezin┼úi dou─â tr─âs─âturi ale personajului ales;
âłĺ s─â ilustrezi cele dou─â tr─âs─âturi cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat;
âłĺ s─â redactezi un con┼úinut adecvat cerin┼úei formulate;
âłĺ s─â respec┼úi limita minim─â de spa┼úiu indicat─â.

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citeste cu atenţie textul următor:

Orase mari, orase mici. Mul┼úi sunt fascina┼úi de marile orase. Si eu. Dar cĂónd ajungi Ă«ntr-un oras mic, cum este Arras, Ă«n nordul Fran┼úei, si tr─âiesti acolo o jum─âtate de an, fascina┼úia nu mai e fuga âÇ×turismului culturalâÇŁ, ci o incredibil─â revela┼úie progresiv─â: aceast─â cea mai veche asezare atestat─â din Fran┼úa ofer─â spectacolul patrimoniului s─âu religios, istoric, cultural, artistic ca si cum trecutul abia asteapt─â s─â Ă«ncurajeze un prezent posibil pentru locuitorii si turistii s─âi. [...] ĂÄntre dou─â cursuri de ap─â, dubluá milenarul oras conserv─â si dezvolt─â un patrimoniuextraordinar. Esen┼úial, un oras din epoca Luminilor, Arras e un leag─ân al culturii si legendelor, al disputei Ă«ntre subteran si suprateran. Fiecare strad─â te duce, Ă«n cĂó┼úiva metri, fie spre o gr─âdin─â, spre o statuie, spre un scuar* care are istoriile sale. [...] Cultura Arrasului le p─âstreaz─â urmele, tot astfel cum colec┼úiile Muzeului de Art─â, mediateca*, fondurile de documente, anticariatele, serb─ârile orasului sau ale regiunii Nord-Pas de Calais.
(Marian Popescu, Orasul lui Robespierre, Ă«n ziarul Adev─ârul literar si artistic)

*scuar âÇô s.n. mic─â gr─âdin─â public─â aflat─â la o Ă«ncrucisare de str─âzi sau Ă«n mijlocul unei pie┼úe
*mediateca âÇô s.f. Ă«nc─âpere dintr-o bibliotec─â Ă«n care sunt p─âstrate mijloacele audiovizuale folosite mai ales la Ă«nv─â┼úarea limbilor str─âine

A.
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formuleaz─â cĂóte un enun┼ú Ă«n care s─â indici urm─âtoarele elemente referitoare la textul dat:
âłĺ autorul textului;
âłĺ zona Ă«n care este situat orasul Arras;
âłĺ ce reprezint─â acest oras pentru Fran┼úa. 6 puncte

2. Scrie titlul articolului din care este extras fragmentul si titlul publica┼úiei Ă«n care a ap─ârut acesta. 6 puncte

3. Noteaz─â litera corespunz─âtoare r─âspunsului pe care Ă«l consideri corect: 6 puncte
ĂÄn fraza: [âÇŽ] trecutul abia asteapt─â s─â Ă«ncurajeze un prezent posibil pentru locuitorii si turistii s─âi., propozi┼úia subordonat─â este:
a. atributiv─â;
b. completiv─â direct─â;
c. circumstanţială de cauză.

4. Precizeaz─â valoarea morfologic─â si func┼úia sintactic─â pentru fiecare dintre cuvintele subliniate Ă«n text: tr─âiesti, trecutul, s─âi. 6 puncte

B.
Alc─âtuieste o compunere de 80 âÇô 150 de cuvinte (10 âÇô 15 rĂónduri) Ă«n care s─â descrii un oras pe care l-ai vizitat/despre care ai citit. 12 puncte

ĂÄn compunerea ta trebuie:
âłĺ s─â prezin┼úi dou─â caracteristici ale orasului vizitat/despre care ai citit;
âłĺ s─â folosesti un limbaj expresiv Ă«n descrierea orasului;
âłĺ s─â redactezi un con┼úinut adecvat cerin┼úei formulate;
âłĺ s─â respec┼úi limita de spa┼úiu indicat─â.

Not─â! Respectarea, Ă«n lucrare, a ordinii cerin┼úelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru redactarea Ă«ntregii lucr─âri (unitatea compozi┼úiei âÇô 1p; coeren┼úa textului âÇô 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate con┼úinutului âÇô 2 p; ortografia âÇô 3 p; punctua┼úia âÇô 2 p; asezarea corect─â Ă«n pagin─â, lizibilitatea âÇô 2 p)

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

evaluare limba romana model


x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Descarca GRATUIT
Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Va oferim GRATUIT Raportul Special
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
[x]