30 ianuarie, Ziua Internationala a Nonviolentei in Scoli. Fenomenul "bullying" si strategia de combatere

de Laura Galescu la 30 Ian. 2020
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

30 ianuarie, Ziua Internationala a Nonviolentei in Scoli. Fenomenul "bullying" si strategia de combatere30Ian.2020

Pe 30 ianuarie este marcata Ziua Internationala a Nonviolentei in scoli, iar in aceasta saptamana politistii si jandarmii au desfasurat activitati de informare cu privire la cauzele aparitiei conduitelor deviante si la efectele acestora in plan scolar si social. Bullyingul este acum interzis prin lege si au fost anuntate si normele de aplicare.

Acestia au incercat sa le explice elevilor ca prin manifestari de violenta fizica, verbala, psihica sau chiar fizica indreptate asupra colegilor sau profesorilor, nu vor obtine respectul si admiratia celorlalti, ci dimpotriva, risca sanctiuni care le-ar putea afecta viitorul. Oamenii legii au insistat asupra importantei rezolvarii pe cale amiabila a eventualelor conflicte.
 
Pe 28 ianuarie Ministerul Educatiei a anuntat normele de aplicare a Legii Antibullying, care stabileste sase forme de bullying si tipurile de interventie pentru fiecare situatie in parte.
 
Procedura operationala privind interventia in cazul unei situatii de violenta psihologica – bullying manifestate la nivelul unitatii de invatamant va fi urmatoarea:
 
Etapa 1. Raportarea situatiei de bullying 
 
1. O situatie de bullying poate sa implice diferiti actori scolari, in rol de agresor, de victima, respectiv de martor: elevi, cadre didactice, parinti, alte categorii de personal al scolii, persoane din afara scolii.
 
2. Raportarea unei situatii de bullying poate fi realizata de catre diferite persoane, implicate direct in caz sau martore la acesta, atat cu asumarea identitatii, cat si anonim.
 
3. Sesizarea/raportarea unei situatii de bullying poate fi realizata catre conducerea unitatii de invatamant sau catre alti actori scolari sau structuri cu rol in acest domeniu (ex. invatator/diriginte, consilierul scolar, cadrul didactic de serviciu pe scoala, membri ai Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar, linia europeana de asistenta pentru copii 116 111, alte entitati cu responsabilitati in domeniu ). 
 
Etapa 2. Investigarea situatiei de bullying raportate 
 
1 Situatia de bullying raportata va fi investigata pentru a se stabili: masura in care se identifica un comportament de bullying real (despre ce?), actorii implicati (cine?), formele de manifestare (cum?), contextul de manifestare (unde si cand?), cauze generatoare (de ce?), solutii posibile de rezolvare (pentru ce?). 
 
2. Echipa care va investiga o situatie de bullying va include, dupa caz: diriginte/invatator/educatoare la clasa asociata cu situatia de bullying, consilierul scolar, directorul/directorul adjunct (al) scolii, 1-2 membri ai Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar, reprezentant al politiei.
3. Atitudinea echipei care investigheaza situatia de bullying trebuie sa fie una de mediere, calma, constructiva, de sustinere, cu rol de identificare a tuturor aspectelor cazului, si nu de sanctionare. Toate demersurile de investigare vor fi realizate cu respectarea drepturilor tuturor celor direct implicati in situatia analizata. Persoanele care nu sunt implicate direct (elevi, profesori, parinti etc.) pot oferi informatii utile, cu respectarea drepturilor si a confidentialitatii.
 
4. Metodele de investigare a situatiei de bullying variaza, de la caz la caz: discutii de grup cu colectivul de prescolari/elevi in cadrul caruia s-a manifestat situatia de bullying, interviuri individuale cu cei direct implicati in caz si/sau cu martori, observarea unor contexte de manifestare.
 
5. Discutiile si interviurile sunt organizate in spatiul scolar, in clasa sau in afara acesteia, in functie de situatie.
 
6. Dovezile care pot fi colectate in demersul de investigare a unei situatii de bullying (rapoarte, inregistrari etc.) trebuie sa fie pastrate in conformitate cu legislatia in vigoare privind protectia datelor cu caracter personal.
 
Etapa 3. Interventii pentru rezolvarea situatiei de bullying raportate 
 
3.1. Situatie de bullying in care sunt implicati elevi 
 
1. Cadrul didactic (invatator/diriginte) va organiza, cu sprijinul consilierului scolar, discutii cu colectivul de elevi, cu rol de constientizare a efectelor negative a acestui comportament si de promovare a unui climat scolar pozitiv, constructiv, sentimentului de solidaritate intre elevi, cu scopul de a face intolerabil comportamentul abuziv.
 
2. Cadrul didactic (invatator/diriginte) va purta discutii cu elevii direct implicati in situatia de bullying. Acestora li se va explica clar modul in care situatia de bullying a incalcat regulile unui climat scolar sanatos si a adus prejudicii starii de bine a elevilor in mediul scolar.
 
3. Vor fi contactati parintii acestora (atat cei ai elevului victima, cat si cei ai elevului agresor) si vor fi invitati la o discutie, pentru a analiza situatia si pentru a realiza, de comun acord, un plan de consiliere psihopedagogica pentru copii.
 
4. Consilierul scolar va elabora si aplica masuri de consiliere individuala a elevilor direct implicati in situatia de bullying.
 
5. in vederea solutionarii situatiei de bullying, la nivelul unitatii de invatamant, dupa caz, sunt implicati membrii Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar.
 
6. Daca situatia de bullying este grava, conducerea unitatii de invatamant va anunta alte institutii/entitati cu atributii si responsabilitati in domeniu : Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, Politia (in cazul in care s-a produs o infractiune).
 
7. In vederea solutionarii situatiei de bullying, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) care a primit sesizarea are urmatoarele atributii:
 
– Se informeaza cu privire la situatia sesizata, cu sprijinul actorilor scolari de la nivelul unitatii de invatamant.
– Propune introducerea elevului victima / elevului agresor intr-un program de consiliere, cu acordul parintilor acestora.
– Daca parintii nu comunica cu reprezentantii DGASPC, atunci se face ancheta in teren, la locuinta acestora prin Serviciul abuzuri din structura DGASPC.
– Reprezentantii DGASPC au rol de mediere a relatiei scoala - parinti, acolo unde este necesara aceasta mediere. Cazul este monitorizat in temeiul prevederilor Legii nr. 272/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
8. In vederea solutionarii situatiei de bullying, sectia/structura de politie care a primit sesizarea are urmatoarele atributii:
 
– Realizeaza activitati de informare preventiva la nivelul unitatii de invatamant, pentru a preveni extinderea unor fapte similare.
– Propune si aplica masuri ameliorative, mai ales in cazurile in care situatiile de bullying implica si persoane din afara scolii sau se manifesta in afara scolii.
– in cazul in care interventia este realizata de Politia de Proximitate, aceasta actioneaza conform prevederilor Codului Penal si ale Codului de Procedura Penala, coroborate cu alte dispozitii relevante.
– Pentru minorul cu varsta mai mica de 14 ani, structurile de politie anunta obligatoriu DGASPC. 9. Parintii elevilor direct implicati in situatia de bullying vor beneficia, dupa caz, de activitati de consiliere organizate de consilierul scolar. De asemenea, parintii copilului care savarseste fapte penale si nu raspunde penal au obligatia de a participa la sedintele de consiliere efectuate de catre DGASPC, in baza unui program personalizat de consiliere psihologica (art. 73 alin 4 din Legea nr. 272/2004 republicata).
 
 
3.2. Situatie de bullying in care sunt implicate cadre didactice
 
Directorul unitatii de invatamant convoaca Comisa de disciplina, care, in urma analizei cazului, va propune o solutie de rezolvare, ce va fi supusa dezbaterii, la nivelul Consiliului profesoral, si, dupa dezbaterea din Consiliul profesoral, va fi supusa aprobarii Consiliului de administratie al unitatii de invatamant. 
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

bullyingbullying in scoliviolenta psihologica in scoliviolenta elevi


x

Lasa un raspuns




26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Descarca GRATUIT
Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Va oferim GRATUIT Raportul Special
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

26 de Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat - Matematica si Romana

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!