

Programa Definitivat 2022: Proba scrisa este programata pentru 20 iulie 2022

De Portal Invatamant
la 01 Iul. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Programa Definitivat 2022: Proba scrisa este programata pentru 20 iulie 202201Iul.2022

Programele pentru examenul de Definitivat 2022 au fost publicate de Ministerul Educatiei pe site-ul definitivat.edu.ro. Proba scrisa la Definitivat in invatamantul preuniversitar 2022 va avea loc pe 20 iulie.

Incepeti pregatirea pentru Definitivat 2022! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii rezolvate de AICI ...click pentru detalii si comenzi culegeri de pregatire Definitivat >>

Definitivat 2022


Vedeti mai jos programele pentru Definitivat 2022 (click pentru descarcare):
 
 
 

Structura examenului de Definitivat

 
1. etapa I - eliminatorie:
 a) sustinerea a doua inspectii scolare de specialitate;
 b) evaluarea portofoliului profesional personal, denumit in continuare portofoliu;
 
2. etapa a II-a - finala: o proba scrisa.
 
Examenul se sustine in limba romana. Cadrele didactice care predau la clase cu predare integrala in limbile minoritatilor nationale pot sustine probele examenului in limba minoritatii nationale la care asigura predarea.
 
Definitivarea in invatamant poate fi obtinuta, in baza specialitatilor/programelor de studii inscrise pe diploma/diplomele de absolvire/ licenta/ master pe care candidatul le detine, la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de invatamant, domeniile si specializarile, precum si probele de concurs valabile pentru incadrarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar, in vigoare in anul scolar respectiv, denumit in continuare Centralizator.
 
Cadrele didactice care promoveaza examenul dobandesc dreptul de practica in invatamantul preuniversitar. 
 

Calendar Definitivat 2022

 
1.10—7.10.2021 Emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen judetene/Comisiei de examen a municipiului Bucuresti
16.09—14.10.2021 Inscrierea candidatilor la unitatile de invatamant
15.10—29.10.2021 Transmiterea dosarelor de inscriere la inspectoratul scolar, verificarea si avizarea acestora, conform graficului elaborat si comunicat de fiecare inspectorat scolar / Instiintarea candidatilor cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de inscriere

pana la 3.06.2022 Efectuarea inspectiilor de specialitate
6.06—17.06.2022 Completarea dosarelor si validarea datelor de inscriere existente in aplicatia informatica specifica

20.07.2022 Sustinerea probei scrise
27.07.2022 Afisarea rezultatelor
27.07—28.07.2022 Inregistrarea contestatiilor
28.07—3.08.2022 Solutionarea contestatiilor

4.08.2022 Afisarea rezultatelor finale
4.08—9.08.2022 Transmiterea la Ministerul Educatiei a tabelelor nominale cu rezultatele candidatilor promovati
9.08—16.08.2022 Validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educatiei
 


Metodologie Definitivat 2022

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

 
 ART. 1
 (1) Prevederile prezentei metodologii-cadru, denumită în continuare Metodologie, se aplică personalului didactic încadrat în sistemul naÅ£ional de învăţământ preuniversitar, personalului didactic incadrat în sistemul de ordine publică ÅŸi securitate naÅ£ională, inclusiv personalului didactic care predă limbi străine în ÅŸcolile de aplicaÅ£ie ÅŸi în centrele de limbi străine din învăţământul militar preuniversitar.
 (2) În sensul prezentei metodologii, prin personal didactic se înÅ£elege: personalul didactic de predare din unităţi de învăţământ, personalul didactic de conducere, de îndrumare ÅŸi control care desfăşoară activităţi de predare în unităţi de învăţământ, personalul didactic din corpul instructorilor militari/de informaÅ£ii, ordine publică ÅŸi securitate naÅ£ională, inclusiv personal didactic de predare a limbilor străine în ÅŸcolile de aplicaÅ£ie ÅŸi în centrele de limbi străine din învăţământul militar preuniversitar, precum ÅŸi personalul didactic de predare care beneficiază de rezervarea postului didactic/catedrei, conform art. 255, art. 268 alin. (1) ÅŸi art. 279 din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 ART. 2
 (1) Coordonarea metodologică a examenului naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ, denumit în continuare examen, este asigurată de Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării, prin Comisia naÅ£ională de examen, denumită în continuare Comisia naÅ£ională.
 (2) Comisia naÅ£ională se constituie prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării în următoarea componenţă:
 a) preÅŸedinte - secretarul de stat cu atribuÅ£ii în coordonarea învăţământului preuniversitar;
 b) 4 vicepreÅŸedinÅ£i - directori generali/directori din cadrul Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării, cu atribuÅ£ii în organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului;
 c) 8 membri - directori/experÅ£i/inspectori/consilieri din cadrul Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării;
 d) 2 secretari - inspectori/consilieri din cadrul Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării.
 (3) Comisia naÅ£ională are următoarele atribuÅ£ii:
 a) emite note, adrese, precizări, dispoziÅ£ii sau alte documente de reglementare, organizare ÅŸi desfăşurare a examenului;
 b) stabileÅŸte proceduri privind organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, inclusiv proceduri de adaptare a cadrului normativ;
 c) desemnează inspectoratele ÅŸcolare care urmează să organizeze activităţile de evaluare a lucrărilor scrise ÅŸi de soluÅ£ionare a contestaÅ£iilor;
 d) selectează, în baza propunerilor transmise de instituÅ£iile de învăţământ superior, cadrele didactice universitare în vederea nominalizării, prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării, în funcÅ£ia de preÅŸedinte al comisiei de evaluare/contestaÅ£ii, în cadrul examenului;
 e) controlează modul în care îÅŸi desfăşoară activitatea comisiile constituite pentru organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului;
 f) soluÅ£ionează situaÅ£iile speciale raportate de inspectoratele ÅŸcolare ÅŸi informează conducerea Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării;
 g) nominalizează delegaÅ£i în vederea monitorizării organizării ÅŸi desfăşurării examenului;
 h) analizează desfăşurarea ÅŸi rezultatele examenului;
 i) aprobă modificări ale componenÅ£ei comisiilor din centrele de evaluare sau de examen, la solicitarea motivată a inspectorilor ÅŸcolari generali/preÅŸedinÅ£ilor comisiilor respective;
 j) validează prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării rezultatele finale ale candidaÅ£ilor declaraÅ£i promovaÅ£i în urma desfăşurării examenului.
 (4) Din Comisia naÅ£ională nu pot face parte persoane care au în rândul candidaÅ£ilor soÅ£ul/soÅ£ia, rude sau afini până la gradul IV inclusiv, membrii Comisiei naÅ£ionale semnând în acest sens o declaraÅ£ie pe propria răspundere.
 (5) Membrii Comisiei naÅ£ionale au acces în spaÅ£iile alocate examenului pe baza cărÅ£ii de identitate, a delegaÅ£iei/ordinului de serviciu.
 ART. 3
 (1) Organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului sunt asigurate de către inspectoratele ÅŸcolare, la nivelul cărora se constituie comisia de examen judeÅ£eană/a municipiului BucureÅŸti, denumită în continuare comisie de examen.
 (2) Comisia de examen este numită prin decizie a inspectorului ÅŸcolar general în următoarea componenţă:
 a) preÅŸedinte - un inspector ÅŸcolar general adjunct;
 b) vicepreÅŸedinte - inspectorul ÅŸcolar pentru dezvoltarea resursei umane;
 c) 1 - 2 secretari - inspectori ÅŸcolari sau directori;
 d) 2 - 10 informaticieni/analiÅŸti programatori/analiÅŸti (programatori) ajutor;
 e) 6 - 9 membri - inspectori ÅŸcolari, directori, cadre didactice având minimum gradul didactic II, din învăţământul preuniversitar.
 (3) Comisia de examen are următoarele atribuÅ£ii:
 a) asigură organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului la nivelul judeÅ£ului/municipiului BucureÅŸti, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
 b) pune în aplicare notele, adresele, precizările, procedurile, dispoziÅ£iile privind organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului, transmise de Comisia naÅ£ională;
 c) asigură dotarea centrelor de examen cu tipizate, consumabile ÅŸi logistica necesară: camere video, calculatoare, copiatoare, imprimante, telefon, fax, conexiune internet, fiÅŸet metalic; asigură tipărirea foilor tipizate de examen ÅŸi confecÅ£ionarea ÅŸtampilelor-tip, circulare, cu diametrul de 25 mm, cu înscrisul "DEFINITIVAT";
 d) solicită autorităţilor locale/judeÅ£ene de sănătate publică, structurilor de poliÅ£ie ÅŸi de jandarmerie de la nivel local, prin adresă scrisă, asigurarea prezenÅ£ei personalului medical, a poliÅ£iÅŸtilor sau a jandarmilor în fiecare centru în care se susÅ£ine proba scrisă sau, după caz, în care se realizează evaluarea lucrărilor scrise/soluÅ£ionarea contestaÅ£iilor;
 e) transmite Comisiei naÅ£ionale lista centrelor de examen de pe teritoriul judeÅ£ului/municipiului BucureÅŸti, cu datele de identificare ale acestora (denumire, adresă, telefon/fax, persoană de contact), decizia de numire a comisiei de examen, datele persoanelor de contact din comisia de examen, necesarul de subiecte de tradus în limbile minorităţilor naÅ£ionale; comunică unităţilor de învăţământ ÅŸi afiÅŸează la avizierul inspectoratului ÅŸcolar centrele de examen stabilite;
 f) realizează instruirea tuturor persoanelor implicate la nivelul judeÅ£ului/municipiului BucureÅŸti în organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului;
 g) elaborează ÅŸi transmite Comisiei naÅ£ionale listele ÅŸi rapoartele solicitate de aceasta sau prevăzute în prezenta metodologie, la termenele stabilite; sesizează imediat Comisiei naÅ£ionale orice eveniment apărut în desfăşurarea examenului;
 h) poate decide suspendarea pe o perioadă de 1 - 3 ani a dreptului de participare în comisiile de examen din sesiunile următoare a cadrelor didactice care nu ÅŸi-au îndeplinit în mod corespunzător atribuÅ£iile în organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului, atribuÅ£ii stabilite prin ordine, decizii ÅŸi/sau prin prezenta metodologie, ÅŸi poate dispune demararea procedurilor prevăzute de lege pentru cercetarea faptelor ÅŸi, după caz, pentru sancÅ£ionarea persoanelor care încalcă prevederile prezentei metodologii;
 i) transmite centrelor de examen stabilite, pe baza datelor validate din aplicaÅ£ia informatică, listele de candidaÅ£i admiÅŸi pentru a participa la proba scrisă, potrivit specializării pentru care a optat fiecare candidat; afiÅŸează listele de candidaÅ£i ÅŸi disciplina la care aceÅŸtia susÅ£in examenul, cu 24 de ore înainte de începerea probei scrise, la avizier ÅŸi pe uÅŸile sălilor de examen în care aceÅŸtia sunt repartizaÅ£i;
 j) asigură securizarea lucrărilor scrise, în deplină siguranţă, conform procedurilor aprobate;
 k) stabileÅŸte, prin tragere la sorÅ£i, în ziua în care se desfăşoară proba scrisă, repartizarea pe săli a profesorilor-asistenÅ£i ÅŸi realizează instruirea acestora;
 l) preia, conform procedurilor aprobate, subiectele elaborate ÅŸi transmise de Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie, asigură multiplicarea acestora pentru fiecare candidat, precum ÅŸi confidenÅ£ialitatea subiectelor din momentul preluării până în momentul când acestea devin publice; distribuie candidaÅ£ilor subiectele multiplicate pentru proba scrisă ÅŸi asigură concordanÅ£a dintre subiectul primit de candidaÅ£i ÅŸi disciplina de examen pentru care aceÅŸtia au optat;
 m) aplică prevederile procedurii Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării privind activitatea de monitorizare prin intermediul camerelor de supraveghere video în cadrul examenului ÅŸi se asigură că în centrul de examen nu pătrund persoane neautorizate pe perioada desfăşurării probei scrise;
 n) întreprinde măsurile necesare asigurării transportului lucrărilor scrise, în deplină siguranţă , de la centrele de examen către centrele de evaluare, inclusiv prin punerea în aplicare a protocolului/convenÅ£iei încheiate de Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării cu serviciul de poÅŸtă specială;
 o) afiÅŸează listele cu rezultatele obÅ£inute de candidaÅ£i la proba scrisă, după finalizarea evaluării lucrărilor scrise;
 p) primeÅŸte contestaÅ£iile la proba scrisă, asigură transmiterea acestora spre soluÅ£ionare conform procedurilor stabilite ÅŸi, după soluÅ£ionarea contestaÅ£iilor, afiÅŸează rezultatele definitive;
 q) transmite Comisiei naÅ£ionale situaÅ£ia rezultatelor finale ale candidaÅ£ilor declaraÅ£i promovaÅ£i, semnată ÅŸi ÅŸtampilată de inspectorul ÅŸcolar general, precum ÅŸi un raport succint, semnat de preÅŸedintele comisiei de examen, privind organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului;
 r) arhivează la sediul inspectoratului ÅŸcolar, în termen de 3 zile de la încheierea examenului, un exemplar al listei cu rezultatele finale, precum ÅŸi toate documentele rezultate din organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului.
 (4) Comisia de examen poate decide, dacă situaÅ£ia o impune, ÅŸi cu privire la măsuri/acÅ£iuni suplimentare, necesare bunei desfăşurări a examenului.
 (5) Din comisia de examen nu pot face parte persoane care au în rândul candidaÅ£ilor soÅ£ul/soÅ£ia, rude
sau afini până la gradul IV inclusiv, membrii comisiei de examen semnând în acest sens o declaraÅ£ie pe propria răspundere.
 (6) FiÅŸa de atribuÅ£ii a preÅŸedintelui ÅŸi, respectiv, a vicepreÅŸedintelui comisiei de examen este stabilită ÅŸi semnată de către inspectorul ÅŸcolar general; preÅŸedintele comisiei de examen stabileÅŸte, în baza prevederilor prezentei metodologii ÅŸi a precizărilor Comisiei naÅ£ionale, fiÅŸele de atribuÅ£ii pentru ceilalÅ£i membri ai comisiei.
 (7) În funcÅ£ie de numărul de candidaÅ£i înscriÅŸi, inspectorul ÅŸcolar general poate solicita Comisiei naÅ£ionale suplimentarea numărului de vicepreÅŸedinÅ£i/secretari/informaticieni/membri, după caz.
 (8) Inspectorul ÅŸcolar general poate decide înlocuirea, din motive obiective, a unui cadru didactic desemnat în componenÅ£a comisiei de examen/evaluare/contestaÅ£ii în funcÅ£ia de secretar/informatician/membru. Decizia de modificare este comunicată în scris Comisiei naÅ£ionale.
 ART. 4
 (1) Stagiul practic minim, obligatoriu pentru obÅ£inerea definitivării în învăţământ, are o durată de un an ÅŸcolar (sau ore de predare echivalente normei de un an), fiind un stagiu de predare efectivă la catedră, în sistemul naÅ£ional de învăţământ preuniversitar, cu statut de personal didactic calificat, conform studiilor absolvite.
 (2) CandidaÅ£ii aflaÅ£i pentru prima dată în situaÅ£ia efectuării stagiului practic prevăzut la alin. (1) se pot înscrie la examen dacă, la data înscrierii, au încheiat un contract de muncă într-o unitate de învăţământ preuniversitar, ce prevede activitate la catedră cu normă întreagă, în calitate de cadru didactic calificat, ÅŸi pot susÅ£ine proba scrisă numai dacă finalizează stagiul practic obligatoriu în sesiunea respectivă.
 (3) CandidaÅ£ii pot susÅ£ine examenul naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ fără taxă de cel mult 3 ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiÅ£ionate de achitarea unei taxe în cuantum de 300 lei la unitatea de învăţământ desemnată centru de examen.
 (4) Cuantumul taxei de înscriere poate fi modificat de consiliul de administraÅ£ie al inspectoratului ÅŸcolar, la propunerea fundamentată a comisiei de examen judeÅ£ene/a municipiului BucureÅŸti, luându-se în calcul toate cheltuielile aferente examenului - cheltuielile necesare pentru organizarea ÅŸi desfăşurarea probelor de examen, alte cheltuieli conexe, în conformitate cu prevederile legislaÅ£iei în vigoare.
 ART. 5
 Structura examenului este următoarea:
 1. etapa I - eliminatorie:
 a) susÅ£inerea a două inspecÅ£ii ÅŸcolare de specialitate;
 b) evaluarea portofoliului profesional personal, denumit în continuare portofoliu;
 2. etapa a II-a - finală: o probă scrisă.
 ART. 6
 (1) Examenul se susÅ£ine în limba română.
 (2) Cadrele didactice care predau la clase cu predare integrală în limbile minorităţilor naÅ£ionale pot susÅ£ine probele examenului în limba minorităţii naÅ£ionale la care asigură predarea.
 ART. 7
 Subiectele pentru proba scrisă sunt elaborate de Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie, pe  discipline/specialităţi, în conformitate cu programele specifice pentru examen, valabile pentru sesiunea respectivă, aprobate prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării. Responsabilitatea privind elaborarea/actualizarea programelor de examen în baza cărora se elaborează subiectele, precum ÅŸi elaborarea ordinului de ministru de aprobare a programelor de examen revine Centrului NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie.
 ART. 8
 Examenul se organizează distinct pentru fiecare funcÅ£ie didactică de predare, pe discipline sau pe specialităţi, în conformitate cu Calendarul de organizare ÅŸi desfăşurare a examenului naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ, denumit în continuare Calendar, aprobat anual prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării.
 ART. 9
 Definitivarea în învăţământ poate fi obÅ£inută, în baza specialităţilor/programelor de studii înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master pe care candidatul le deÅ£ine, la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile ÅŸi specializările, precum ÅŸi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în vigoare în anul ÅŸcolar respectiv, denumit în continuare Centralizator.
 ART. 10
 (1) Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar.
 (2) Drepturile salariale se acordă cadrelor didactice care au promovat examenul, începând cu data de 1 septembrie a anului ÅŸcolar următor celui în care s-a desfăşurat examenul.
 Organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului
 
SECÅ¢IUNEA 1
 Înscrierea candidaÅ£ilor
 ART. 11
 (1) Înscrierea la examen se face în baza diplomei/diplomelor de absolvire/licenţă/master pe care candidatul le deÅ£ine.
 (2) AbsolvenÅ£ii învăţământului superior se pot înscrie la examen ÅŸi în baza:
 a) diplomelor/certificatelor de absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puÅ£in un an ÅŸi jumătate, aprobate de Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat - în concordanţă cu Centralizatorul, ori a certificatului de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obÅ£inerea de competenÅ£e de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă/certificat, conform Centralizatorului;
 b) diplomelor dobândite prin programele de conversie care asigură dobândirea de noi competenÅ£e pentru noi specializări ÅŸi/sau ocuparea de noi funcÅ£ii didactice, altele decât cele ocupate în baza formării iniÅ£iale, în concordanţă cu Centralizatorul;
 c) diplomelor dobândite în baza studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obÅ£inută ulterior finalizării cu diplomă a studiilor universitare de lungă durată, în concordanţă cu Centralizatorul;
 d) diplomelor dobândite în baza studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obÅ£inută ulterior finalizării cu diplomă a studiilor universitare de licenţă ÅŸi masterat necesare pentru ocuparea de posturi didactice/catedre de nivel liceal/postliceal, în concordanţă cu Centralizatorul.
 ART. 12
 (1) Înscrierea la examen se face în perioada prevăzută în Calendar, avându-se în vedere respectarea condiÅ£iilor prevăzute la art. 4. Dosarul de înscriere se depune la una dintre unităţile de învăţământ la care candidatul este încadrat în anul ÅŸcolar respectiv ÅŸi conÅ£ine următoarele documente:
 a) fiÅŸa de înscriere la examenul naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ - prevăzută în anexa nr. 1, completată ÅŸi certificată de conducerea unităţii de învăţământ ÅŸi semnată de candidat;
 b) copii ale actelor de studii în baza cărora se face înscrierea la examen, însoÅ£ite de foaia matricolă/suplimentul la diplomă, certificate "conform cu originalul" de către conducerea unităţii de învăţământ;
 c) document certificat "conform cu originalul" de către conducerea unităţii de învăţământ, din care să rezulte îndeplinirea condiÅ£iilor legale privind absolvirea programului de pregătire psihopedagogică ÅŸi metodică în specialitatea pentru care se solicită înscrierea la examen;
 d) copii ale următoarelor documente, certificate "conform cu originalul" de către conducerea unităţii de învăţământ: decizia de repartizare pe post, buletin/carte de identitate, orice document care atestă schimbarea numelui (dacă este cazul);
 e) adeverinţă privind calificativul "Bine" sau "Foarte bine" acordat pentru ultimul an ÅŸcolar în care candidatul a desfăşurat activitate didactică, cu excepÅ£ia candidaÅ£ilor aflaÅ£i în primul an de stagiu;
 f) adeverinţă privind achitarea taxei de înscriere la examen, pentru candidaÅ£ii aflaÅ£i în situaÅ£ia prevăzută la art. 4 alin. (3);
 g) adeverinţă din care să rezulte vechimea de predare efectivă la catedră a candidatului, ca personal didactic calificat, la data înscrierii.
 
 (2) Pregătirea psihopedagogică este certificată prin:
 a) foaia matricolă/anexă la diploma de licenţă sau de absolvire, în care este consemnată parcurgerea disciplinelor psihopedagogice ÅŸi metodice, sau prin certificat de absolvire a unui program de pregătire psihopedagogică, organizat de instituÅ£ii de învăţământ superior, prin departamentele pentru pregătirea personalului didactic, pentru absolvenÅ£ii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă sau de scurtă durată ÅŸi ai învăţământului postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică până în anul 2009; 
b) certificat de absolvire a unui program de pregătire psihopedagogică, cu minimum 30 de credite transferabile (nivel I), organizat de instituÅ£ii de învăţământ superior, prin departamentele pentru pregătirea personalului didactic, pentru absolvenÅ£ii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă ÅŸi scurtă durată/postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică începând cu anul 2009, precum ÅŸi pentru absolvenÅ£ii cu diplomă ai ciclului I de studii universitare de licenţă ÅŸi ai ciclului II de studii universitare de masterat, încadraÅ£i în învăţământul preÅŸcolar, în învăţământul preuniversitar obligatoriu ÅŸi pe catedre de pregătire/instruire practică;
 c) certificat de absolvire a unui program de pregătire psihopedagogică, cu minimum 60 de credite
transferabile (nivel II), organizat de instituÅ£ii de învăţământ superior, prin departamentele pentru
pregătirea personalului didactic, pentru absolvenÅ£ii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă
durată încadraÅ£i în învăţământul liceal/postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică începând
cu anul 2009, precum ÅŸi pentru absolvenÅ£ii ciclului II de studii universitare de masterat, încadraÅ£i în
învăţământul liceal/postliceal;
 d) diploma de bacalaureat, de absolvire sau de licenţă, pentru absolvenÅ£ii liceelor pedagogice, la
specializările învăţători-educatoare ÅŸi educator-puericultor, pentru absolvenÅ£ii colegiilor universitare de
institutori sau ai ciclului I de studii universitare de licenţă cu specializarea pedagogia învăţământului
preÅŸcolar ÅŸi primar, pentru care se consideră îndeplinită cerinÅ£a privind pregătirea psihopedagogică de
nivel I, prevăzută în Metodologia-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică în
vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.745/2012, cu completările ulterioare.
 (3) Calculul vechimii efective la catedră, pentru obÅ£inerea definitivării în învăţământ, se realizează după
cum urmează:
 a) se ia/iau în calcul întreaga perioadă/toate perioadele consecutive sau nu în care s-a prestat activitate
de predare efectivă, ca personal didactic calificat, respectiv după absolvirea studiilor de specialitate cu
examen de diplomă sau de licenţă, după caz, ÅŸi îndeplinirea condiÅ£iilor de formare iniÅ£ială pentru profesia
didactică, conform legii;
 b) orele de predare echivalente normei de un an se calculează înmulÅ£ind numărul de săptămâni ale
anului şcolar cu numărul de ore din norma didactică a funcţiei didactice ocupate;
 c) perioada concediului de maternitate se consideră vechime la catedră.
 (4) La propunerea inspectoratelor ÅŸcolare, Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării, prin direcÅ£ia cu atribuÅ£ii în
organizarea şi desfăşurarea examenului, poate acorda derogare de maximum o lună de la vechimea
minimă la catedră de un an, prevăzută la art. 4 alin. (1).
 ART. 13
 Cadrele didactice care nu au promovat examenul se pot înscrie pentru o nouă sesiune în condiÅ£iile
prevăzute de art. 42 din prezenta metodologie, de art. 241 alin. (4) coroborat cu alin. (1) lit. a) din Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
 ART. 14
 (1) Dosarele candidaÅ£ilor, care conÅ£in toate documentele menÅ£ionate la art. 12 alin. (1), sunt depuse ÅŸi
înregistrate la inspectoratul ÅŸcolar de către persoane delegate de conducerea unităţii de învăţământ, în
perioada prevăzută în Calendar, sunt verificate de inspectorul ÅŸcolar pentru dezvoltarea resursei umane,
avizate de către consilierul juridic al inspectoratului şcolar şi validate de către inspectorul şcolar general
adjunct, în calitate de preÅŸedinte al comisiei de examen.
 (2) Datele din fiÅŸa de înscriere a candidaÅ£ilor sunt introduse în sistemul informatizat. Candidatul
primeÅŸte ÅŸi semnează extrasul fiÅŸei de înscriere din aplicaÅ£ia electronică, care include acordul privind
afiÅŸarea pe internet a datelor cu caracter personal.
 (3) ÎnÅŸtiinÅ£area candidaÅ£ilor cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere se realizează
de către inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane, prin afişare la inspectoratul şcolar şi pe
site-ul inspectoratelor ÅŸcolare judeÅ£ene/Inspectoratului Åžcolar al Municipiului BucureÅŸti. În caz de
respingere a dosarului în urma introducerii datelor în aplicaÅ£ia electronică, candidatul este înÅŸtiinÅ£at ÅŸi în
scris, cu precizarea motivării respingerii dosarului.
 (4) CandidaÅ£ilor respinÅŸi nu li se efectuează inspecÅ£iile ÅŸcolare de specialitate.
 
SECÅ¢IUNEA a 2-a
 Efectuarea inspecÅ£iilor ÅŸcolare de specialitate
 ART. 15
 (1) InspecÅ£iile ÅŸcolare de specialitate se susÅ£in în perioada prevăzută în Calendar, în unitatea de
învăţământ la care este încadrat candidatul sau, după caz, într-o altă unitate de învăţământ, cu avizul
inspectorului ÅŸcolar pentru dezvoltarea resursei umane ÅŸi aprobarea directorului unităţii de învăţământ
primitoare. Prima inspecÅ£ie se efectuează în semestrul I, iar a doua inspecÅ£ie în semestrul al II-lea. În
situaÅ£ii speciale, dovedite cu documente justificative, candidaÅ£ii pot solicita în scris inspectoratului ÅŸcolar
efectuarea ambelor inspecÅ£ii de specialitate în semestrul al II-lea, dar nu la un interval mai mic de 30 de
zile.
 (2) InspecÅ£iile de specialitate se efectuează la 4 activităţi didactice, se evaluează prin note de la 1 la 10
care nu pot fi contestate ÅŸi sunt valabile numai în sesiunea pentru care candidatul s-a înscris, în condiÅ£iile
prevăzute la art. 4.
 (3) În situaÅ£ia în care candidatul este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu înscrise pe
diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre disciplinele pe care o poate preda
conform Centralizatorului, respectiv este încadrat suplinitor calificat, inspecÅ£iile la clasă se efectuează la
disciplina pe care cadrul didactic este încadrat în anul ÅŸcolar respectiv.
 (4) În situaÅ£ia în care candidatul nu este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu înscrise
pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre disciplinele pe care o poate preda
conform Centralizatorului, inspecţiile la clasă se efectuează la două activităţi didactice la disciplina pe care
este încadrat în anul ÅŸcolar respectiv ÅŸi la două activităţi didactice la disciplina la care s-a înscris să susÅ£ină
examenul.
 (5) Cadrele didactice titulare, aflate sub incidenÅ£a prevederilor art. 255 alin. (1) - (3) ÅŸi (5) din Legea
educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, înscrise la examenul naÅ£ional
pentru definitivare în învăţământ, trebuie să efectueze cel puÅ£in 4 ore de predare, săptămânal, în anul
susţinerii inspecţiilor de specialitate.
 (6) InspecÅ£ia de specialitate este efectuată de o comisie formată din:
 a) inspectorul ÅŸcolar care coordonează disciplina la care candidatul susÅ£ine examenul ÅŸi care are aceeaÅŸi
specializare sau poate preda disciplina celui inspectat, potrivit Centralizatorului;
 b) directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ în care se desfăşoară inspecÅ£ia/responsabilul
comisiei metodice de specialitate.
 (7) În situaÅ£ia în care inspectorul ÅŸcolar care coordonează disciplina la care candidatul susÅ£ine examenul
nu îndeplineÅŸte condiÅ£iile prevăzute la alin. (6) lit. a) sau se află în imposibilitate fizică de a face inspecÅ£ia,
inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane repartizează inspecţiile de specialitate cadrelor
didactice membre ale corpului de metodiÅŸti al inspectoratului ÅŸcolar, care îndeplinesc condiÅ£iile
respective. Inspectorul ÅŸcolar general avizează delegarea metodiÅŸtilor în vederea efectuării inspecÅ£iilor de
specialitate.
 (8) Prevederile alin. (7) se aplică ÅŸi în cazul în care numărul de candidaÅ£i înscriÅŸi la o disciplină de
examen depăşeÅŸte numărul maxim de inspecÅ£ii în specialitate prevăzute a fi efectuate de inspectorul
ÅŸcolar care coordonează disciplina respectivă, în conformitate cu Graficul unic de inspecÅ£ii al
inspectoratului ÅŸcolar.
 (9) În situaÅ£ia în care pentru anumite discipline nu se identifică la nivelul judeÅ£ului metodiÅŸti în
condiÅ£iile precizate la alin. (6) lit. a), inspectorul ÅŸcolar general poate delega în comisia de inspecÅ£ie
profesori titulari având gradul didactic II sau profesori titulari având definitivarea în învăţământ sau
cadre didactice din învăţământul universitar/preuniversitar din alte judeÅ£e, cu experienţă în
predarea/evaluarea predării disciplinei respective. Desemnarea în comisia de inspecÅ£ie a profesorilor
titulari având doar definitivarea în învăţământ se face cu avizul Comisiei naÅ£ionale.
 (10) Responsabilitatea privind planificarea inspecÅ£iilor, repartizarea metodiÅŸtilor ÅŸi monitorizarea
efectuării inspecţiilor de specialitate revine inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi
inspectorilor şcolari care coordonează disciplinele la care candidaţii susţin inspecţiile.
 (11) InspecÅ£iile de specialitate la clasă se evaluează prin note de la 1 la 10, în baza fiÅŸelor de evaluare a
activităţii didactice, prevăzute în anexa nr. 2. Notele obÅ£inute la inspecÅ£iile de specialitate ÅŸi nota finală,
calculată ca medie aritmetică a acestora cu două zecimale exacte fără rotunjire, se trec în procesul-verbal
pentru inspecÅ£ia de specialitate, prevăzut în anexa nr. 3, se semnează de către membrii comisiei care
efectuează inspecÅ£ia ÅŸi se consemnează în registrul de inspecÅ£ii al unităţii de învăţământ.
 (12) Inspectorul/Cadrul didactic metodist care a efectuat inspecÅ£ia predă directorului unităţii de
învăţământ, la finalizarea activităţii, procesul-verbal pentru inspecÅ£ie, în copie, împreună cu fiÅŸele de

 SECÅ¢IUNEA a 3-a
 Structura ÅŸi evaluarea portofoliului profesional personal
 
 ART. 16
 (1) Perioada în care candidatul elaborează portofoliul începe după validarea înscrierii la examen ÅŸi se
finalizează cu evaluarea acestuia în semestrul al doilea al anului ÅŸcolar în care susÅ£ine proba scrisă.
 (2) Portofoliul este particularizat pentru una din clasele/grupele din norma didactică a candidatului ÅŸi
evaluează nivelul de competenţă didactică a acestuia, urmărind adaptarea pregătirii psihopedagogice la
specificul clasei/grupei selectate. În elaborarea portofoliului, candidatul respectă precizările formulate în
programa de pedagogie ÅŸi elemente de psihologie ÅŸcolară în vigoare, corespunzătoare funcÅ£iei didactice
ocupate.
 (3) Portofoliul cuprinde:
 a) curriculum vitae;
 b) o scrisoare de intenÅ£ie, având între 200 ÅŸi 400 de cuvinte, în care se prezintă motivaÅ£ia participării la
examenul de definitivat, obiectivele ÅŸi aÅŸteptările proprii în formarea personală ca profesor,
autoaprecierea activităţii/experienÅ£ei câÅŸtigate pe parcursul semestrului, autoaprecierea portofoliului ÅŸi
propuneri de ameliorare, inclusiv aprecieri privind strategii/metode/instrumente privind predareaînvăţarea-evaluarea în sistem blended learning/online;
 c) un raport de progres ÅŸcolar, însoÅ£it de următoarele documente-suport:
 (i) planificările: anuale, semestrială ÅŸi pe unităţi de învăţare;
 (ii) minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecÅ£ii diferite;
 (iii) instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri);
 (iv) catalogul profesorului;
 (v) resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei;
 d) autoevaluarea portofoliului, conform grilei de evaluare prevăzute în anexa nr. 4.
 (4) Evaluarea portofoliului este realizată conform grilei de evaluare prevăzute în anexa nr. 4, în ziua în
care este efectuată cea de-a doua inspecÅ£ie de specialitate, de către comisia constituită în baza prevederilor
art. 15 alin. (6).
 (5) Portofoliul este notat cu note între 1 ÅŸi 10. Nota acordată nu poate fi contestată.
 (6) Portofoliul se poate realiza ÅŸi pe baza activităţilor privind predarea–învăţarea–evaluarea în sistem
blended learning/online.
 
 SECÅ¢IUNEA a 4-a
 Completarea dosarelor ÅŸi validarea datelor de înscriere existente în aplicaÅ£ia electronică
 
 ART. 17
 (1) În perioada prevăzută în Calendar, în vederea completării dosarelor candidaÅ£ilor, directorul unităţii
de învăţământ sau un delegat al acestuia depune la inspectorul ÅŸcolar pentru dezvoltarea resursei umane
următoarele documente:
 a) procesele-verbale pentru inspecÅ£iile de specialitate, în copie, certificate "conform cu originalul" de
către conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ în care s-au desfăşurat inspecÅ£iile, împreună cu fiÅŸele de
evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecÅ£iei, anexate;
 b) adeverinÅ£a privind nota obÅ£inută de candidat la evaluarea portofoliului;
 c) adeverinţă privind calificativul parÅ£ial aferent anului ÅŸcolar în curs;
 d) adeverinţă din care să rezulte vechimea de predare efectivă la catedră a candidatului, ca personal
didactic calificat, estimată la data finalizării stagiului, pentru candidaÅ£ii aflaÅ£i pentru prima dată în situaÅ£ia
efectuării stagiului de practică, precum ÅŸi pentru candidaÅ£ii aflaÅ£i în situaÅ£ia prevăzută la art. 42 alin. (4).
 (2) Responsabilitatea privind corectitudinea datelor transmise ÅŸi legalitatea actelor predate revine în
exclusivitate conducerii unităţii de învăţământ.
 ART. 18
 (1) Pentru a se putea prezenta la proba scrisă din cadrul examenului, candidaÅ£ii trebuie să
îndeplinească, cumulativ, următoarele condiÅ£ii:
 a) să aibă calificativul "Bine" sau "Foarte bine" pentru activitatea desfăşurată în anul ÅŸcolar curent,
conform Calendarului;
 b) media aritmetică a notelor finale la inspecÅ£ii ÅŸi portofoliu să fie minimum 8, dar nu mai puÅ£in de 7 la
fiecare dintre probele respective;
 c) să îndeplinească condiÅ£iile privind durata stagiului practic obligatoriu la catedră, prevăzută la art. 4.
 (2) La proba scrisă din cadrul examenului naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ se pot prezenta ÅŸi
cadrele didactice al căror contract de muncă, la data desfăşurării acestei probe, este suspendat sau a
încetat, în condiÅ£iile îndeplinirii cumulative a prevederilor art. 12 - 18.
 ART. 19
 (1) După completarea dosarelor ÅŸi finalizarea procesului de validare a datelor de înscriere, candidaÅ£ii
semnează extrasul din aplicaÅ£ia informatică al fiÅŸei de înscriere, confirmând corectitudinea ÅŸi
exhaustivitatea datelor.
 (2) Responsabilitatea privind corectitudinea ÅŸi exhaustivitatea datelor din aplicaÅ£ia informatică
referitoare la candidaţi revine inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi persoanei din
comisia de examen desemnate pentru introducerea datelor în aplicaÅ£ie.
 
SECÅ¢IUNEA a 5-a
 Organizarea ÅŸi susÅ£inerea probei scrise
 ART. 20
 (1) Proba scrisă se susÅ£ine după finalizarea cursurilor în anul ÅŸcolar curent, la data prevăzută în
Calendar, în centrele de examen care se stabilesc de către consiliul de administraÅ£ie al inspectoratului
ÅŸcolar în unităţi de învăţământ care permit organizarea în aceeaÅŸi clădire a sălilor de examen ÅŸi a sălilor în
care îÅŸi desfăşoară activitatea comisia de examen.
 (2) Raportat la funcÅ£ia didactică de predare, proba scrisă a examenului se susÅ£ine la:
 a) disciplina de specialitate ÅŸi metodica predării acesteia - pentru profesori din învăţământul de masă ÅŸi
din învăţământul special, antrenori ÅŸi cadre didactice medicale cu studii superioare;
 b) limba ÅŸi literatura română ÅŸi matematică, metodica predării limbii ÅŸi literaturii române/comunicării în
limba română ÅŸi metodica predării matematicii/matematicii ÅŸi explorării mediului în învăţământul primar
- pentru învăţători, institutori ÅŸi profesori pentru învăţământul primar din unităţile ÅŸcolare cu limba de
predare română;
 c) limba ÅŸi literatura maternă, limba ÅŸi literatura română ÅŸi universală pentru copii, matematică,
metodica predării limbii ÅŸi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii ÅŸi
literaturii/comunicării în limba română ÅŸi metodica predării matematicii/matematicii ÅŸi explorării
mediului în învăţământul primar - pentru învăţători, institutori ÅŸi profesori pentru învăţământul primar
din unităţile ÅŸcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naÅ£ionale, având studiile
finalizate în limba respectivă;
 d) limba română ÅŸi literatura pentru copii ÅŸi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniÅ£a de
copii - pentru educatoare, institutori ÅŸi profesori pentru învăţământul preÅŸcolar din unităţile preÅŸcolare cu
predare în limba română;
 e) limba ÅŸi literatura maternă, limba ÅŸi literatura română ÅŸi universală pentru copii, metodica predării
activităţilor în limba maternă ÅŸi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preÅŸcolar
- pentru educatoare, institutori ÅŸi profesori pentru învăţământul preÅŸcolar din unităţile preÅŸcolare cu
limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naÅ£ionale, având studiile finalizate în limba
respectivă;
 f) limba ÅŸi literatura română ÅŸi matematică, metodica predării limbii ÅŸi literaturii române/comunicării în
limba română ÅŸi metodica predării matematicii/matematicii ÅŸi explorării mediului în învăţământul primar
sau terapie educaÅ£ională complexă ÅŸi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători,
învăţători-educatori) - pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranÅ£i, institutori, profesori
pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română;
 g) limba ÅŸi literatura maternă, limba ÅŸi literatura română ÅŸi universală pentru copii, matematică,
metodica predării limbii ÅŸi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii ÅŸi
literaturii/comunicării în limba română ÅŸi metodica predării matematicii/matematicii ÅŸi explorării
mediului în învăţământul primar sau terapie educaÅ£ională complexă ÅŸi integrată (psihopedagogie specială
pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) - pentru învăţători, învăţători-itineranÅ£i, institutori,
profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile
minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă;
 h) limba română ÅŸi literatura pentru copii ÅŸi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniÅ£a de
copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare,
învăţători, învăţători-educatori) - pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preÅŸcolar
din învăţământul special cu predare în limba română;
 i) limba ÅŸi literatura maternă, limba ÅŸi literatura română ÅŸi universală pentru copii, metodica predării
activităţilor în limba maternă ÅŸi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preÅŸcolar
sau terapie educaÅ£ională complexă ÅŸi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători,
învăţători-educatori) - pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preÅŸcolar din
învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba
respectivă;
 j) disciplina de specialitate ÅŸi didactica acesteia - pentru maiÅŸtri-instructori, antrenori ÅŸi cadre didactice
medicale cu studii medii.
 (3) Pentru proba scrisă, Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie elaborează 3 variante de
subiecte şi baremele de evaluare aferente. Procedura specifică de transmitere şi de preluare a subiectelor şi
baremelor se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se comunică inspectoratelor şcolare.
 (4) La cererea candidaÅ£ilor, inspectoratele ÅŸcolare aprobă solicitări pentru susÅ£inerea probei scrise în
limbile minorităţilor naÅ£ionale, în condiÅ£iile prevăzute la art. 6 alin. (2), ÅŸi transmit informaÅ£iile privind
disciplinele de examen ÅŸi limba maternă în care se solicită traducerea către Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi
Evaluare în EducaÅ£ie, în vederea asigurării traducerii subiectelor.
 ART. 21
 (1) Subiectele, baremele de evaluare, modelele/modelele-cadru de subiecte ÅŸi bareme pentru proba
scrisă sunt elaborate în conformitate cu tematica ÅŸi bibliografia aprobate prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării, pentru fiecare disciplină de examen, de către Centrul Naţional de Politici şi
Evaluare în EducaÅ£ie, căruia îi revine integral responsabilitatea respectării legislaÅ£iei ÅŸi a procedurilor
privind securizarea subiectelor. Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie asigură traducerea
subiectelor şi baremelor de evaluare pentru proba scrisă, conform solicitărilor inspectoratelor şcolare,
centralizate la Comisia naţională.
 (2) Modelele/Modelele-cadru de subiecte ÅŸi bareme elaborate de Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare
în EducaÅ£ie sunt accesibile candidaÅ£ilor la adresa subiecte.edu.ro
 (3) Responsabilitatea privind elaborarea ÅŸi structura subiectelor - încadrarea în programa aprobată,
nivelul de dificultate, coerenÅ£a ÅŸi corectitudinea ÅŸtiinÅ£ifică a itemilor în relaÅ£ie cu scopul evaluării - revine
în exclusivitate coordonatorilor comisiilor pentru elaborarea subiectelor ÅŸi a baremelor de evaluare,
numiţi prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 (4) Subiectele pentru proba scrisă din cadrul examenului se transmit centrelor de examen în baza unei
proceduri specifice, elaborate de Centrul NaÅ£ional de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie.
 ART. 22
 (1) Proba scrisă se desfăşoară începând cu ora 9,00, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.
 (2) Prezentarea comisiei la centrul de examen se face în intervalul orar 7,00 - 7,15, pe baza
buletinului/cărţii de identitate şi a delegaţiei de serviciu.
 (3) Accesul candidaÅ£ilor în centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 7,30 - 8,00, pe baza
actului de identitate valabil - carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate -
ori, în lipsa acestuia, pe baza paÅŸaportului în termen de valabilitate.
 (4) CandidaÅ£ii ÅŸi profesorii asistenÅ£i nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din
următoarele categorii: genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane
mobile sau orice alte mijloace care intermediază/facilitează comunicarea la distanţă, alte obiecte/materiale
a căror utilizare afectează desfăşurarea examenului în condiÅ£ii de legalitate, echitate ÅŸi obiectivitate.
Materialele ÅŸi/sau obiectele nepermise vor fi depuse ÅŸi sigilate în sala de depozitare a obiectelor personale,
înainte de intrarea în sala de examen.
 (5) CandidaÅ£ii care introduc în sala de examen materiale nepermise, din categoria materialelor
menÅ£ionate la alin. (4) sau compatibile cu acestea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt
depistaţi, sunt eliminaţi din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui
comisiei de examen, situaÅ£ie în care profesorii-asistenÅ£i sau membrii comisiei de examen încheie un
proces-verbal.
 (6) CandidaÅ£ii sunt informaÅ£i de către profesorii asistenÅ£i responsabili de săli, la intrarea în sala de
examen, cu privire la prevederile metodologice referitoare la desfăşurarea probei scrise şi semnează
procese-verbale care să ateste informarea.
 ART. 23
 (1) Pe uÅŸa fiecărei săli de examen se afiÅŸează tabelele nominale cuprinzând numele ÅŸi prenumele
candidaÅ£ilor repartizaÅ£i în sala respectivă ÅŸi disciplina la care aceÅŸtia susÅ£in examenul.
 (2) În fiecare sală de examen se repartizează candidaÅ£i care susÅ£in examenul la cel puÅ£in două discipline
diferite. Repartizarea candidaÅ£ilor în sală se face potrivit tabelelor afiÅŸate, respectarea ordinii de aÅŸezare în
bancă fiind obligatorie.
 ART. 24
 (1) În vederea desfăşurării probei scrise se asigură supravegherea fiecărei săli de către 2 - 3 profesori
asistenţi, care verifică identitatea candidaţilor din sala respectivă pe baza actului de identitate prezentat
de aceÅŸtia ÅŸi care răspund de corectitudinea desfăşurării probei scrise în sala respectivă.
 (2) Profesorii asistenÅ£i responsabili de săli primesc, sub semnătură, de la secretariatul comisiei de
examen tabelul nominal cu candidaÅ£ii repartizaÅ£i în sala respectivă, foile tipizate de examen ÅŸi ciornele
necesare ştampilate, corespunzător numărului candidaţilor din sală.
 (3) Înainte de distribuirea subiectelor în săli, profesorii asistenÅ£i instruiesc candidaÅ£ii cu privire la modul
de secretizare şi securizare a lucrărilor scrise, numerotarea paginilor şi atenţionează candidaţii cu privire
la situaţiile care pot conduce la anularea lucrării scrise şi la eliminarea din examen, potrivit prevederilor
legale.
 (4) Secretizarea ÅŸi securizarea lucrărilor scrise se realizează în baza unei proceduri specifice, elaborată
de Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării, prin direcÅ£ia cu atribuÅ£ii în organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului.
 ART. 25
 (1) Membrii comisiei de examen desemnaÅ£i pentru multiplicarea subiectelor asigură numărul necesar de
exemplare, le introduc în plicuri care sunt apoi securizate, fiind responsabili de asigurarea secretizării.
 (2) PreÅŸedintele comisiei de examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen
plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10,00, acestea să poată fi desfăcute, în prezenÅ£a
candidaţilor.
 (3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă
predă lucrarea ÅŸi semnează de predare. CandidaÅ£ii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului
cu subiecte pierd dreptul de a mai susÅ£ine examenul în sesiunea respectivă.
 (4) După primirea subiectelor, candidaÅ£ii verifică dacă au primit subiectul corespunzător
specializării/disciplinei de examen ÅŸi semnează pentru conformitate în tabelul pus la dispoziÅ£ie de
profesorii asistenţi responsabili de sală.
 ART. 26
 (1) Pentru redactarea lucrărilor se foloseÅŸte cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/graficele se
execută cu creion negru.
 (2) CandidaÅ£ii pot avea, în sala de examen, dicÅ£ionare - pentru disciplinele latină sau greacă veche - ÅŸi
planuri de conturi - pentru disciplinele economice.
 ART. 27
 (1) Profesorii asistenÅ£i care furnizează soluÅ£ii ale subiectelor de examen, falsifică lucrări, tolerează
acÅ£iuni sau intenÅ£ii de fraudă ale candidaÅ£ilor sau manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuÅ£iilor răspund
disciplinar, în conformitate cu art. 280 - 282 din Legea educaÅ£iei naÅ£ionale nr. 1/2011, cu modificările ÅŸi
completările ulterioare, sau penal, după caz.
 (2) Nerespectarea prevederilor procedurii specifice privind secretizarea ÅŸi securizarea lucrărilor scrise,
referitoare la înscrierea numelui candidaÅ£ilor sau a altor nume proprii care nu au legătură cu cerinÅ£ele
subiectului, precum şi la existenţa oricăror alte semne distinctive pe foile de examen determină anularea
lucrărilor scrise. CandidaÅ£ii care doresc să corecteze o greÅŸeală taie fiecare rând din pasajul greÅŸit cu o linie
orizontală, iar schemele/desenele, cu o linie oblică.
 (3) CandidaÅ£ii care, în timpul desfăşurării probei scrise, sunt surprinÅŸi copiind, primind sau transmiÅ£ând
soluÅ£ii cu privire la subiecte sunt eliminaÅ£i din examen, în acest sens încheindu-se un proces-verbal de
către profesorii-asistenţi responsabili de sală sau de către membrii comisiei de examen. Aceeaşi măsură se
aplică şi pentru orice altă tentativă de fraudă.
 ART. 28
 (1) Candidatul care se retrage din proprie iniÅ£iativă poate solicita anularea lucrării, pe baza unei
declaraţii, predă lucrarea şi foaia cu subiecte şi părăseşte sala după cel puţin o oră, dar nu la mai mult de 3
ore de la deschiderea plicului cu subiecte. În acest caz, lucrarea scrisă nu este evaluată, iar în statistici
candidatul respectiv se consideră retras, cu dreptul de a se înscrie în sesiunea imediat următoare, conform
prevederilor legale.
 (2) În cazuri excepÅ£ionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoÅ£it de unul
dintre profesorii asistenÅ£i până la înapoierea în sala de examen, fără a beneficia de prelungirea timpului
alocat rezolvării subiectelor.
 ART. 29
 (1) Sigilarea lucrărilor scrise se efectuează cu etichete albe, după care se aplică ÅŸtampila de examen.
 (2) Etichetele conÅ£inând codurile de bare se aplică numai în spaÅ£iile rezervate. Procedura specifică
privind secretizarea ÅŸi securizarea lucrărilor scrise utilizând etichete cu cod de bare se stabileÅŸte de către
Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se comunică inspectoratelor şcolare. Comisia de examen, profesoriiasistenţi şi candidaţii au obligaţia să respecte prevederile procedurii aprobate.
 (3) Pentru ÅŸtampila de examen se utilizează numai tuÅŸ albastru.
 (4) După încheierea lucrării, candidaÅ£ii numerotează foile de examen în spaÅ£iul rezervat, cu cifre arabe,
indicând pagina curentă ÅŸi numărul total de pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din
totalul de 5 pagini scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv prima pagină
ÅŸi paginile incomplete.
 (5) PreÅŸedintele comisiei de examen, după consultarea cu membrii comisiei, poate anula lucrările scrise
pe care se regăsesc semne distinctive sau dacă se constată nerespectarea:
 a) modului de secretizare a lucrării scrise;
 b) modului de redactare a lucrării scrise, inclusiv modul de corectare, de către candidaÅ£i, a eventualelor
greÅŸeli;
 c) modului de completare a denumirii disciplinei de examen pe foaia tipizată (transcrisă întocmai de
către candidaÅ£i de pe foaia cu subiecte pe prima pagină a lucrării scrise, în spaÅ£iul rezervat, cu majuscule);
 d) modului de numerotare a paginilor în spaÅ£iul rezervat.
 ART. 30
 (1) La finalizarea lucrării, candidaÅ£ii predau profesorilor asistenÅ£i responsabili de sală lucrările ÅŸi
semnează în borderoul de predare, menÅ£ionând numărul de pagini scrise în borderou ÅŸi pe teză, în spaÅ£iul
rezervat. SpaÅ£iile libere ale întregii lucrări se anulează, în faÅ£a candidatului, de către unul dintre profesorii
asistenÅ£i, cu linie frântă în forma literei "Z". Până la predarea ultimei lucrări, în sală rămân cel puÅ£in 3
candidaţi.
 (2) Ciornele ÅŸi foaia cu subiecte se predau separat profesorilor asistenÅ£i responsabili de sală, odată cu
lucrarea; ciornele nu sunt luate în considerare în evaluarea lucrării ÅŸi la eventualele contestaÅ£ii.
 (3) Profesorii asistenÅ£i responsabili de sală predau comisiei de examen lucrările candidaÅ£ilor,
borderourile de predare a lucrărilor, tipizatele anulate şi cele nefolosite, tabelele de prezenţă, ciornele,
foile cu subiecte, precum şi toate materialele din mapa sălii de examen rămase nefolosite.
 ART. 31
 Baremele de corectare pentru fiecare disciplină de examen vor fi postate pe site-ul Centrului NaÅ£ional
de Politici ÅŸi Evaluare în EducaÅ£ie, conform unei proceduri specifice.
 ART. 32
 Rezultatele probei scrise se afiÅŸează la sediul centrului de examen ÅŸi se publică pe site-ul
www.definitivat.edu.ro, la data prevăzută în Calendar.
 ART. 33
 (1) În scopul asigurării egalităţii de ÅŸanse, comisia de examen poate decide cu privire la adoptarea unor
măsuri specifice de aplicare a prevederilor metodologice pentru candidaÅ£ii cu deficienÅ£e, care depun în
acest sens cereri motivate, însoÅ£ite de documente-suport: utilizarea sistemului Braille de către candidaÅ£ii
nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual de către candidaţii cu deficienţe de auz, mărirea
timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe vizuale grave, asigurarea
scrisului cu caractere mărite pentru candidaţii ambliopi, realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului
acesteia de către candidatul cu deficienÅ£e către un profesor asistent de altă specialitate decât aceea la care
se desfăşoară proba respectivă, utilizarea tehnologiei asistive fără conectare la internet, susţinerea
probelor de examen în sală de clasă separată, monitorizată audiovideo, în prezenÅ£a a doi profesori
asistenţi responsabili de sală.
 (2) Comisia naÅ£ională este informată cu privire la decizia luată de comisia de examen pentru asigurarea
egalităţii de ÅŸanse ÅŸi poate decide orice alte măsuri speciale, adaptate situaÅ£iei specifice, în afara celor
prevăzute explicit de prezenta metodologie.
 
SECÅ¢IUNEA a 6-a
 Evaluarea lucrărilor
 ART. 34
 (1) Pentru evaluarea lucrărilor scrise ÅŸi soluÅ£ionarea contestaÅ£iilor se constituie centre de evaluare a
lucrărilor scrise, respectiv de soluÅ£ionare a contestaÅ£iilor, denumite în continuare centre de evaluare -
CEV, respectiv centre de contestaţii - CC. Procedura specifică privind desfăşurarea activităţilor din
centrele de evaluare/contestaţii se stabileşte de către Comisia naţională şi se comunică inspectoratelor
şcolare din judeţele/municipiul Bucureşti pe teritoriul cărora au fost organizate centre de
evaluare/contestaÅ£ii în cadrul examenului.
 (2) Comisia naÅ£ională stabileÅŸte inspectoratele ÅŸcolare pe teritoriul cărora se organizează centre de
evaluare/contestaÅ£ii în cadrul examenului, pe principiul echilibrului numeric ÅŸi geografic în repartizarea
lucrărilor evaluate ÅŸi în scopul asigurării obiectivităţii, siguranÅ£ei ÅŸi calităţii evaluării. La nivelul acestor
inspectorate ÅŸcolare, consiliul de administraÅ£ie desemnează unitatea de învăţământ în care se vor organiza
activităţile de evaluare a lucrărilor scrise şi de soluţionare a contestaţiilor. Datele de identificare ale
centrelor de evaluare/contestaţii se transmit Comisiei naţionale.
 (3) Arondarea disciplinelor de examen/judeÅ£elor la centrele de evaluare se realizează de către Comisia
naţională şi se comunică inspectoratelor şcolare.
 (4) PreÅŸedinÅ£ii comisiilor de evaluare, respectiv de contestaÅ£ii sunt numiÅ£i prin ordin al ministrului
educaÅ£iei ÅŸi cercetării, în urma selecÅ£iei realizate de Comisia naÅ£ională dintre propunerile de cadre
didactice universitare având funcÅ£ia didactică de profesor universitar/conferenÅ£iar/lector/ÅŸef de lucrări,
transmise de instituÅ£iile de învăţământ superior.
 (5) În situaÅ£ia în care preÅŸedintele comisiei de evaluare, respectiv de contestaÅ£ii, desemnat prin ordin al
ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării, nu se prezintă până în ziua începerii activităţii în centrul respectiv, pe
baza unei proceduri interne, inspectorul ÅŸcolar general numeÅŸte un preÅŸedinte din rândul cadrelor
didactice titulare din învăţământul liceal, având gradul didactic I, competenţă în evaluarea la examenele
naţionale şi performanţe profesionale deosebite. Decizia de numire este comunicată Comisiei naţionale.
AceeaÅŸi procedură se aplică ÅŸi în situaÅ£ia în care, din motive obiective, comisia de examen solicită Comisiei
naÅ£ionale înlocuirea preÅŸedintelui.
 (6) Comisia din centrul de evaluare, denumită în continuare comisie de evaluare, este numită prin
decizie a inspectorului ÅŸcolar general, în următoarea componenţă:
 a) preÅŸedinte - profesor universitar/conferenÅ£iar/lector/ÅŸef de lucrări, numit prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării;
 b) vicepreÅŸedinte - inspector ÅŸcolar sau director;
 c) 1 - 2 secretari/1.000 de candidaÅ£i - inspectori ÅŸcolari, directori sau cadre didactice;
 d) 2 - 3 informaticieni/1.000 de candidaÅ£i;
 e) membri evaluatori - câte 2 evaluatori pentru cel mult 100 de lucrări scrise. Membrii evaluatori sunt
cadre didactice calificate, având gradul didactic I ÅŸi/sau titlul ÅŸtiinÅ£ific de doctor, cu competenţă în
evaluarea la examenele naţionale.
 (7) În situaÅ£ia în care pentru anumite discipline nu se identifică, la nivelul judeÅ£ului pe teritoriul căruia
este constituit centrul de evaluare, profesori evaluatori în condiÅ£iile precizate la alin. (6) lit. e), inspectorul
ÅŸcolar general poate numi în comisia de evaluare profesori având gradul didactic II ÅŸi, cu avizul Comisiei
naÅ£ionale, cadre didactice din învăţământul universitar/preuniversitar din alte judeÅ£e, cu experienţă în
predarea/evaluarea disciplinei respective sau profesori având definitivarea în învăţământ. DirecÅ£ia
minorităţi din cadrul Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării, prin reprezentanÅ£ii desemnaÅ£i în Comisia
naÅ£ională, acordă inspectoratelor ÅŸcolare asistenÅ£a necesară în vederea identificării evaluatorilor pentru
lucrările scrise elaborate în limbile minorităţilor naÅ£ionale.
 (8) Dintre evaluatori nu pot face parte persoane care au în rândul candidaÅ£ilor soÅ£ul/soÅ£ia, rude sau afini
până la gradul IV inclusiv, evaluatorii semnând în acest sens o declaraÅ£ie pe propria răspundere.
 (9) Comisia de evaluare are următoarele atribuÅ£ii:
 a) primeÅŸte, în ziua în care se susÅ£ine proba scrisă, pe bază de proces-verbal, semnat de preÅŸedinte ÅŸi
secretar/membru, lucrările scrise transmise din centrele de examen spre a fi evaluate, conform procedurii
de transport al lucrărilor, aprobată pentru sesiunea respectivă;
 b) asigură securitatea ÅŸi integritatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul de
evaluare;
 c) asigură evaluarea lucrărilor scrise, respectând baremul de evaluare, precum ÅŸi prevederile prezentei
metodologii;
 d) înregistrează în aplicaÅ£ie nota obÅ£inută de candidaÅ£i la proba scrisă;
 e) primeÅŸte de la centrele de examen arondate centrului de evaluare respectiv lista candidaÅ£ilor care
contestă notele obţinute la evaluare, respectiv disciplina la care s-a depus contestaţia;
 f) selectează ÅŸi sigilează lucrările contestate;
 g) predă comisiei din centrul de contestaÅ£ii, în deplină siguranţă, lucrările scrise ale căror note iniÅ£iale au
fost contestate, resigilate, precum şi toate celelalte lucrări scrise şi documentaţia aferentă, rezultată ca
urmare a desfăşurării activităţii de evaluare.
 ART. 35
 (1) În structura lucrării scrise, subiectul de specialitate are o pondere de 60%, iar subiectul de metodică
de 30%, 10% din punctaj fiind acordat din oficiu.
 (2) Fiecare lucrare scrisă este evaluată independent, în săli separate, de doi profesori evaluatori, ÅŸi
apreciată separat, cu note de la 10 la 1, incluzând ÅŸi punctul/punctele din oficiu, conform baremului de
evaluare ÅŸi notare, fără a se face însemnări pe lucrare.
 (3) Fiecare evaluator stabileÅŸte, prin raportare la baremul de evaluare ÅŸi notare, nota lucrării scrise.
Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori nu trebuie să fie mai
mare de 1 punct.
 (4) Dacă diferenÅ£a dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele
sunt trecute pe teze de cei doi evaluatori, care semnează fiecare în dreptul notei acordate. PreÅŸedintele
comisiei de evaluare calculează ÅŸi scrie, în borderoul centralizator ÅŸi pe fiecare lucrare, media aritmetică a
celor două note, cu două zecimale, fără rotunjire, aceasta reprezentând nota obÅ£inută de candidat la proba
scrisă.
 (5) În cazul în care diferenÅ£a dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mare de 1 punct,
lucrarea respectivă este evaluată de un al treilea evaluator, asigurându-se respectarea baremului, în
conformitate cu procedura specifică privind evaluarea lucrărilor scrise şi soluţionarea contestaţiilor. Cel
de-al treilea evaluator trece nota pe lucrare în spaÅ£iul rezervat ÅŸi semnează în dreptul notei acordate. Nota
finală acordată lucrării este media aritmetică a notelor acordate de cei 3 evaluatori. În acest caz, pe lucrare,
în spaÅ£iul rezervat notei finale, se calculează ÅŸi se trece media respectivă, validată prin semnătura
preÅŸedintelui.
 (6) Evaluarea lucrărilor ÅŸi afiÅŸarea rezultatelor la centrele de examen ÅŸi pe site-ul
www.definitivat.edu.ro se realizează în perioada prevăzută de Calendar.
 ART. 36
 Nota obÅ£inută la examen se calculează după formula: ND = (NI1 + NI2 + NP + 7NS)/10, unde ND
reprezintă nota la examen, NI1 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 1, NI2 reprezintă nota inspecţiei
de specialitate 2, NP reprezintă nota acordată pentru portofoliu, iar NS reprezintă nota la proba scrisă,
toate notele fiind obÅ£inute de candidat în sesiunea de examen curentă. Nota minimă de promovare a
 
SECÅ¢IUNEA a 7-a
 SoluÅ£ionarea contestaÅ£iilor

 ART. 37
 (1) ContestaÅ£iile se depun la centrele de examen, în termenul prevăzut în Calendar.
 (2) Lucrările scrise pentru care se depun contestaÅ£ii se resigilează în vederea reevaluării, secretizându-se
şi nota acordată la prima evaluare.
 ART. 38
 (1) Comisia de soluÅ£ionare a contestaÅ£iilor, denumită în continuare comisie de contestaÅ£ii, formată în
întregime din alte persoane decât cele din comisia de evaluare a lucrărilor scrise, se constituie prin decizie
a inspectorului ÅŸcolar general, în componenÅ£a ÅŸi condiÅ£iile precizate la art. 34 alin. (6) - (8).
 (2) Decizia de numire a comisiei de contestaÅ£ii se comunică Comisiei naÅ£ionale.
 ART. 39
 Comisia de contestaÅ£ii are următoarele atribuÅ£ii:
 a) primeÅŸte de la comisia de evaluare lucrările scrise ale căror note iniÅ£iale au fost contestate, resigilate,
precum şi toate celelalte lucrări scrise şi documentaţia aferentă, rezultată ca urmare a desfăşurării
activităţii de evaluare;
 b) răspunde de securitatea lucrărilor scrise pe perioada în care acestea se află în centrul de contestaÅ£ii;
 c) reevaluează lucrările scrise, respectând baremul de evaluare ÅŸi prevederile prezentei metodologii;
 d) înregistrează pe lucrările scrise ÅŸi în aplicaÅ£ie nota acordată pentru fiecare lucrare scrisă contestată;
 e) aplică prevederile art. 40 alin. (2) ÅŸi (3) din Metodologie ÅŸi înregistrează în aplicaÅ£ie ÅŸi pe lucrare nota
acordată pentru fiecare lucrare scrisă recorectată;
 f) predă, cu proces-verbal, prin preÅŸedinte, lucrările scrise, borderourile de evaluare ÅŸi celelalte
documente de examen către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat activitatea de
soluţionare a contestaţiilor şi unde, la final, se arhivează.
 ART. 40
 (1) Reevaluarea lucrărilor pentru care s-a depus contestaÅ£ie se realizează conform procedurii de
evaluare a lucrărilor scrise, prevăzute la art. 35, în termenul precizat de Calendar.
 (2) În cazul în care diferenÅ£a - în plus sau în minus - dintre nota acordată la soluÅ£ionarea contestaÅ£iei ÅŸi
nota acordată la evaluarea lucrării este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă
nota acordată la soluţionarea contestaţiei.
 (3) În cazul în care diferenÅ£a - în plus sau în minus - dintre nota acordată la soluÅ£ionarea contestaÅ£iei ÅŸi
nota acordată la evaluarea lucrării este mai mare de 1,5 puncte, lucrarea este reevaluată de alţi doi
evaluatori, nominalizaÅ£i prin decizie a inspectorului ÅŸcolar general, în conformitate cu prevederile
procedurii specifice privind evaluarea lucrărilor scrise ÅŸi soluÅ£ionarea contestaÅ£iilor. În această situaÅ£ie,
recorectarea lucrării se realizează conform procedurii de evaluare a lucrărilor scrise, prevăzute la art. 35,
fără a se depăşi termenul precizat de Calendar pentru soluţionarea contestaţiilor.
 (4) Rezultatul acestei ultime evaluări este definitiv, reprezintă nota finală acordată ca urmare a
soluţionării contestaţiei şi poate fi atacat numai prin procedura contenciosului administrativ, contestaţia
reprezentând plângerea din cadrul procedurii prealabile reglementate de art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
 (5) După afiÅŸarea rezultatelor finale, candidaÅ£ii pot solicita comisiei de examen să îÅŸi vadă lucrarea, fără
ca, în urma vizualizării, să obÅ£ină reevaluarea lucrării ÅŸi/sau modificarea notelor acordate.
 (6) Graficul, termenii ÅŸi condiÅ£iile în care se poate realiza vizualizarea lucrării de către un candidat sunt
cuprinse în procedura specifică elaborată de către fiecare inspectorat ÅŸcolar ÅŸi comunicat candidaÅ£ilor,
după afişarea rezultatelor finale.
 (7) Pentru a organiza vizualizarea lucrării unui candidat/unor candidaÅ£i, inspectoratul ÅŸcolar de
provenienţă a candidatului, prin inspectorul pentru dezvoltarea resursei umane, solicită inspectoratului
şcolar la nivelul căruia şi-a desfăşurat activitatea centrul de evaluare o copie conform cu originalul a
lucrării/lucrărilor, în format scanat, transmisă prin suport digital, cu informarea direcÅ£iei cu atribuÅ£ii în
organizarea şi desfăşurarea examenului pentru definitivare, din cadrul Ministerului Educaţiei şi
Cercetării.
 (8) În timpul vizualizării, candidaÅ£ilor li se aduce la cunoÅŸtinţă că scopul procedurii este acela de a
constata aspecte privind integritatea lucrării - lucrarea se regăseÅŸte în formatul predat de aceÅŸtia ÅŸi asumat
prin semnătură în procesul-verbal ÅŸi că, în timpul ÅŸi după parcurgerea acestei proceduri, nu li se permite
fotografierea lucrării, nu li se eliberează copii ale lucrării şi nu li se modifică nota obţinută.
 ART. 41
 (1) Validarea rezultatelor examenului se realizează prin ordin al ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării, pe
baza tabelelor transmise de comisiile de examen, întocmite de inspectorul ÅŸcolar pentru dezvoltarea
resursei umane după situaţia extrasă din aplicaţia electronică, semnate de inspectorul şcolar general şi
ÅŸtampilate. Definitivarea în învăţământ se acordă începând cu data de 1 septembrie a anului ÅŸcolar
următor aceluia în care s-a desfăşurat examenul.
 (2) În baza ordinului ministrului educaÅ£iei ÅŸi cercetării privind validarea rezultatelor la examen,
candidaÅ£ilor promovaÅ£i li se eliberează certificatul de acordare a definitivării în învăţământ.
 (3) Gestionarea, completarea ÅŸi eliberarea certificatelor de acordare a definitivării în învăţământ se
realizează de către inspectoratele ÅŸcolare, în baza Procedurii nr. 984/DGMRS/2015 elaborate de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării.
 
CAPITOLUL III
 DispoziÅ£ii tranzitorii ÅŸi finale
 
 ART. 42
 (1) CandidaÅ£ii care, din motive obiective, nu pot susÅ£ine toate probele etapei eliminatorii sau care sunt
declaraţi absenţi sau retraşi la susţinerea probei scrise nu sunt consideraţi nepromovaţi şi au dreptul de a
se înscrie la examen în sesiunea următoare, sesiunea respectivă nefiind luată în considerare între cele 3
sesiuni fără taxă prevăzute de lege.
 (2) CandidaÅ£ii prezenÅ£i la proba scrisă, ale căror lucrări au fost anulate, dar care nu se află sub incidenÅ£a
prevederilor art. 22 alin. (5) sau ale art. 27 alin. (3), au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea
următoare, dar sesiunea în care lucrarea a fost anulată este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără
taxă prevăzute de lege.
 (3) CandidaÅ£ii eliminaÅ£i pentru fraudă sau tentativă de fraudă pierd dreptul de înscriere la examen în
sesiunea imediat următoare, iar sesiunea în care au fost eliminaÅ£i din examen este luată în considerare
între cele 3 sesiuni fără taxă prevăzute de lege.
 (4) Reluarea stagiului practic cu durata de un an ÅŸcolar (sau ore de predare echivalente normei de un
an) este obligatorie în vederea prezentării la o nouă sesiune de examen, pentru candidaÅ£ii declaraÅ£i
nepromovaÅ£i la proba scrisă sau ale căror lucrări au fost anulate în sesiunea respectivă.
 (5) Pentru candidaÅ£ii declaraÅ£i nepromovaÅ£i la proba scrisă sau ale căror lucrări au fost anulate în
sesiunea respectivă, probele susÅ£inute în cadrul etapei eliminatorii a examenului sunt valabile numai în
anul ÅŸcolar respectiv.
 ART. 43
 (1) Pentru candidaÅ£ii care nu au dobândit definitivarea în învăţământ, cadre didactice debutante, ÅŸi au
ocupat un post didactic vacant, prin concurs naÅ£ional, directorul unităţii de învăţământ încheie contractul
individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an ÅŸcolar. În situaÅ£ia în care aceÅŸti candidaÅ£i
promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant examenul naÅ£ional pentru
definitivarea în învăţământ, consiliul de administraÅ£ie modifică durata contractului individual de muncă
din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, în temeiul art. 254 alin. (14) din Legea educaÅ£iei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
 (2) Cadrele didactice care nu obÅ£in definitivarea în învăţământ pot fi angajate în sistemul naÅ£ional de
învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.
 ART. 44
 (1) Cheltuielile privind organizarea ÅŸi desfăşurarea examenului, precum ÅŸi plata cadrelor didactice care
participă la organizarea şi desfăşurarea examenului se asigură de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
prin inspectoratele ÅŸcolare, în conformitate cu dispoziÅ£iile art. 111 alin. (1) lit. d) din Legea educaÅ£iei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
 (2) Normarea activităţii ÅŸi salarizarea membrilor comisiilor implicate în organizarea ÅŸi desfăşurarea
examenului se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 (3) Ulterior evaluării lucrărilor scrise, conducerea Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării poate desemna,
după caz, comisii de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări scrise, urmărindu-se corectitudinea
respectării baremelor de evaluare. Reevaluarea nu conduce la modificarea notelor candidaţilor.
 (4) În cazul constatării unor nereguli flagrante, conducerea Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării poate
propune conducerilor inspectoratelor ÅŸcolare măsuri de sancÅ£ionare a persoanelor care nu ÅŸi-au îndeplinit
atribuÅ£iile în cadrul examenului, potrivit prevederilor legale.
 ART. 45
 (1) Ministerul EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării este operator de date cu caracter personal, conform legii, în scopul
realizării atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor legale, precum şi sarcinilor care servesc interesului public.
Sunt publice pentru o perioadă de 4 ani următoarele date cu caracter personal: numele, iniţiala/iniţialele
tatălui ÅŸi prenumele candidatului; studiile finalizate cu diplomă de către candidat; vechimea în
învăţământ a candidatului; unitatea/unităţile de învăţământ la care este încadrat ÅŸi funcÅ£ia didactică pe
care este încadrat candidatul; rezultatele obÅ£inute de candidat la inspecÅ£iile de specialitate la clasă, la
evaluarea portofoliului, la proba scrisă ÅŸi media obÅ£inută în sesiunea curentă a examenului naÅ£ional de
definitivare în învăţământ.
 (2) Datele cu caracter personal menÅ£ionate la alin. (1), respectiv datele de identificare ale candidaÅ£ilor ÅŸi
rezultatele obÅ£inute de aceÅŸtia în cadrul examenului naÅ£ional de definitivare, se afiÅŸează în format letric la
avizierul unităţilor de învăţământ - centre de examen, precum ÅŸi pe pagina de internet a Ministerului
Educaţiei şi Cercetării şi a inspectoratelor şcolare.
 (3) Åžtergerea de pe pagina de internet a Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării ÅŸi a inspectoratelor ÅŸcolare a
informaÅ£iilor menÅ£ionate la alin. (2) se realizează după împlinirea termenului de 4 ani de la data afişării.
AfiÅŸarea în format letric la avizierul unităţilor de învăţământ-centre de examen a acestor informaÅ£ii se
realizează pe o perioadă de o lună de la data afişării.
 (4) Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecÅ£ia persoanelor fizice în ceea ce priveÅŸte prelucrarea
datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecÅ£ia datelor) se aplică în mod corespunzător.
 (5) Comisiile din centrele de examen informează candidaÅ£ii prin postare/afiÅŸare, pe site-ul dedicat, la
avizier şi pe uşile sălilor de examen, asupra prelucrării datelor cu caracter personal.
 ART. 46
 (1) În situaÅ£ia limitării sau suspendării activităţilor didactice în unităţile de învăţământ, probele
prevăzute la art. 241 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, din
cadrul etapei I eliminatorii a examenului pentru definitivare în învăţământ, se pot realiza în sistem online, precum ÅŸi prin intermediul altor forme de tehnologie.
 (2) Perioada suspendării activităţilor didactice în unităţile de învăţământ se consideră vechime la
catedră pentru cadrele didactice înscrise la examenul naÅ£ional pentru definitivare în învăţământ.
 

Incepeti pregatirea pentru Definitivat 2022! Portal Invatamant va recomanda culegerile cu exercitii rezolvate de AICI ...click pentru detalii si comenzi culegeri de pregatire Definitivat >>


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

definitivatdefinitivare in invatamantdefinitivat 2022programa definitivat 2022calendar definitivat 2022metodologie definitivat 2022


x

Lasa un raspuns




Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
//